Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. oktober, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Politisk rådgiver Alfred Bjørlo i Samferdselsdepartementetsier i følge NTB til Romerikets blad at det snart vil gå et brev fra Samferdselsdepartementet til Vegdirektoratet om at elbiler skal få bruke kollektivfeltet i storbyer.
For mange er tidsbruk avgjørende. Det er derfor trolig at dette tiltaket vil kunne føre til kjøp av en rekke elbiler blant pendlerne og bedrifter i byene. Fra før nyter elbilene godt av blant annet fritak for bompenger, gratis parkering på offentlig plass, ingen årsavgift og lave drivstoffutgifter. Bor du i Drammen får du til og med 25.000 kroner i støtte.
For Think er dette et viktig bidrag til jakten på investorer. Vedtaket gir et enda større potensielt hjemmemarked for elbiler. Elbil er i dag en ypperlig nummer en bil for familier med to biler, og tanken på å kunne slippe timevis med køståing burde få mange til å bytte ut den ene bensinbilen.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...