Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. juni, 2006
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Elbil Norge har mye å takke Bellona for. Uten Bellonas utrettelige innsats for å overbevise norske politikere, ville det ikke vært mulig å selge elbiler på det norske markedet. Momsfritak, avgiftsfritak, fri parkering, gratis bompassering og kjøring i kollektivfelt er eksempler på hva Bellona har fått til i kampen for å fremme utslippsfrie biler i Norge.
Elbil-gründer Petter Skram forteller at han for 14 år siden ble inspirert av Bellonas iherdige innsats for å fremme miljøvennlig transport. Sammen med sine partnere i Kollega Bil importerte han elbilen Kewet til Norge, i 1999 overtok Kollega Bil produksjonen og alle rettighetene til Kewet. Selskapet skiftet navn til Elbil Norge AS og videreutvikling av bilen startet. Idag har gründerne med seg kapitalsterke, entusiastiske og langsiktige eiere og har industrialisert produksjon av den nye ”BUDDY” – som den nye norske elbilen kalles.
Bellona-BUDDY
Elbilgaven til Bellona skal bygges i nært samarbeid med Bellonas fagfolk. Produksjonens gang vil bli publisert på hjemmesidene www.elbilnorge.no slik at alle kan følge med og se hvordan BUDDY blir produsert. Det skjer nå en revolusjon på batterifronten og Elbil Norge vil sammen med Bellona arbeide for å videreutvikle BUDDY både mht energieffektivitet og ytelser. Bellonas elbil vil være i forandring hvor ulike typer batterier, elektronikk, motorer o.a. kan prøves ut, opplyser Petter Skram i Elbil Norge.
Verdensmester
Bellona har vist seg som en kompetent og løsningsorientert miljøorganisasjon som har vist evne og vilje til å slåss for langsiktige rammevilkår som kan fremme miljøvennlig produksjon og produkter. Rammevilkårene i Norge for elbiler er best i verden – takket være Bellona. – Bellona har gjort det mulig for oss å drive lønnsom produksjon av elbiler på Økern i Oslo, sier elbilgründeren som står bak den norske Buddy-suksessen.
Takknemlig
Bellona er svært takknemlig for at vi får en Buddy i bursdagspresang, sier Frederic Hauge i Bellona. – Vi setter stor pris på at Elbil Norge gir æren til Bellona for at produksjon av elbil i Norge er mulig, men samtidig har jeg lyst til å sende gratulasjonen tilbake, for folkene bak elbil Norge er de som virkelig har ”gjort jobben”. Bak Buddyen står hardt arbeidende ildsjeler som har stått på i medgang og motgang, som er mer opptatt av å produsere gode biler enn av å sole seg i glansen av miljøvennlig teknologi. Jan Petter og de gutta bak buddy bygger ikke elbil fordi det er trendy, de gjør det fordi verden trenger miljøvennlige transportalternativer, sier Frederic Hauge.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...