Lad elbilen på ti minutter

frontpageingressimage_front.jpg Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)

– Det er viktig at politikerne i Norge får se at man kan få tak i store elbiler også. Det finnes jo elbiler som kan frakte varer, brukes i hjemmetjenesten, søppelbiler, postbiler og så videre, sier Asbjørn Slørdahl til Bellona Web.

Sammen med Cam Ellis har han startet firmaet Go Green. De ønsker å tilby SEV (Sustainable Electric Vehicles), i motsetning til NEV (Neighbourhood Electric Vehicles), altså større el-biler som kan brukes til annet enn bykjøring.

Elbiler er et viktig våpen i kampen mot klimaendringene og bidrar også til bedre luft i byene.

Mange modeller

I forrige uke stakk de to gründerne innom Bellonas kontor i Oslo for å vise fram noen av elbilene sine: En Fiat Doblo, en Piaggio Porter og en Izuzu 35Q. Sistnevnte har blitt brukt som søppelbil i Italia, mens Piaggioen har blitt kjørt i italienske gater i over 20 år.

En Iveco Daily kassebil finnes også tilgjengelig som elbil, og før sommeren 2008 vil Go Green ha lansert el-bilversjoner av både Fiat 500, Fiat Panda og Fiat Scudo.

Revolusjonerende

Det mest revolusjonerende ved bilene er de nye batteriene som kan lades hurtig og har svært lang levetid. Batteriene tåler mer enn 15.000 ladesykluser. Det gir for eksempel 1,5 millioner kilometer kjøring dersom man tar ut 100 kilometer per lading, eller over 40 års levetid hvis man lader batteriene hver dag.

– Med dette konseptet bidrar Go Green til å fjerne de to viktigste hindringene – lang ladetid og kort levetid for batteriene – for å gjøre elbiler anvendelige både for folk flest og for bedrifter, sier Bellona-rådgiver Konrad Pütz.

– Og selv før man får bred utbygging av ladestasjoner vil man kunne bruke disse kjøretøyene i mange sammenhenger, sier han.

– Alle kjøretøy som går i lokale ruter, det vil si kjøretøyene til busselskaper, renovasjonsselskaper, budbyrå og lignende, samt alle kjøretøy som brukes på for eksempel havner og flyplasser vil kunne bli fullt anvendelige med bare én – eller noen få ladestasjoner, sier han.

Rask lading

I forrige uke ble en el-bil for første gang ladet på under ti minutter. Dette skjedde på Aker Brygge, hvor Go Green hadde et lite demonstrasjonsanlegg for lading.

Men det trengs mye strøm for å lade en el-bil på under ti minutter, så dette er ikke noe man kan gjøre hjemme. Det trengs egne ladestasjoner.

Demonstrasjonsanlegget på Aker Brygge er den første og eneste ladestasjonen for slik hurtiglading i Europa. Nå vil folkene bak Go Green at norske myndigheter skal benytte seg av muligheten og sørge for utbygging av infrastruktur i Norge.

– Å få på plass en infrastruktur for rask lading i Norge er viktig. Fra Norge kan infrastrukturen utvide seg til Sverige, Danmark og resten av Europa, sier Cam Ellis.

– Vårt hovedfokus er infrastrukturen. Vi ønsker et stort marked for hurtiglading, sier Asbjørn Slørdahl.

– Vi ønsker å utfordre myndighetene, ikke andre elbilprodusenter. Det er jo myndighetene som bør bidra til at det kommer på plass en infrastruktur, sier han.

Søppelbil

bodytextimage_soppel.jpg Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)

Mens Go Green er på besøk hos Bellona i lokalene ved Akerselva på Grünerløkka kommer en liten lastebil fra Oslos kommunale vann- og avløpsetat tilfeldigvis forbi. Hans Petter Guldbrandsen og Henning Kristiansen er ute for å renske opp i Akerselva, og ble nysgjerrige da de oppdaget den nesten lydløse søppelbilen fra Go Green.

– Kommunen burde fått seg noen slike elbiler! Til vårt arbeid hadde det vært helt ideelt, sier Kristiansen.

Go Green vil konsentrere seg om det såkalte flåtemarkedet – bedrifter som har en stor bilpark – som for eksempel Posten.

Gode nyheter

– Oslo bystyre har fattet et vedtak om å kjøpe miljøbiler så sant de er tilgjengelige, så det blir spennende å se hva de gjør nå når det kommer flere løsninger på plass, sier Asbjørn Slørdahl til Bellona Web.

Peter N. Myhre (Frp) er byråd for samferdsel og miljø i Oslo. Han har tidligere uttalt seg noe kritisk til hvorvidt elbiler er et godt klimatiltak, men han er opptatt av at elbiler er bra for den lokale luftkvaliteten. Det finnes dessverre svært få ladestasjoner for elbil i Oslo, men da Bellona Web ringer Myhre for å fortelle om den nye batteriteknologien blir han svært interessert:

– Dette er jo veldig gode nyheter! Noe av kritikken mot elbiler har vært at det tar så lang tid å lade opp, men dette er selvfølgelig bare et spørsmål om teknologiutvikling. Nå som teknologien er på plass gjelder det å implementere den, sier han.

– Det er fint å høre. Nå forventer vi at han vil følge med opp handling, sier Pütz.

Flere alternativer

El-bilene produseres av selskapet Micro-Vett i Italia, mens de hurtigladbare batteriene kommer fra det amerikanske firmaet Altairnano. Go Green har ført de to produsentene sammen og distribuerer Micro-Vetts biler med Altairnanos batterier til de nordiske landene.

– Dette er et uttrykk for at elbilen har utviklet seg. Nå finnes det flere og ordentlige alternativer til dagens bensinbiler, sier Slørdahl.

– Arbeidet for å redusere klimautslippene fra transport må prioriteres. Rundt en tredel av Norges klimautslipp kommer fra transportsektoren, og mye kan gjøres raskt. Men for å lykkes kreves mye mer enn bare nye kjøretøy. Myndigheter på både lokalt og statlig nivå må ta ansvar å bidra til å gjøre ladestasjoner tilgjengelige for et bredere publikum, avslutter Pütz.

Ola Innset

ola@bellona.no