Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. mars, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Miljøvernminister Erik Solheim (SV) fikk kjøre i el-sportsbilen Tesla på sin første etappe mot SVs landsmøte i Bergen, som åpnet i Bergen torsdag. TV 2 hevder at statsråden kjørte ulovlig i den britisk registrerte bilen.
– El-biler er fritatt for importavgifter. Derfor kan jeg ikke skjønne at noen lar seg provosere av dette. Jeg er stolt over det samarbeidet vi har med Telsa Motors for å vise fram fremtidens teknologiske løsninger. Denne bilen utfordrer hele resten av bilindustrien, sier Frederic Hauge.
El-biler har avgiftsfritak
I intervju med TV 2 sier Helge Lindrup, fungerende avdelingsleder i Toll- og avgiftsdirektoratet, at personer med fast oppholdssted i Norge kan i utgangspunktet ikke bruke utenlandsregistrerte kjøretøyer på veiene i Norge.
Grunnen til at det er så strengt, er at man ikke skal kunne unngå norske avgifter. El-bilen er derimot unntatt fra disse avgiftene.
Ifølge Lindrup vil det utløse avgiftsplikt dersom man blir stanset med en bil med utenlandske skilter. I dette tilfellet er avgiften kr 0,-.
Photo: (Foto: Tone Foss Aspevoll/Bellona)
– Ikke brutt lovens formål
– Jeg kan ikke se at vi har brutt lovens formål, sier Hauge.
Man må imidlertid også søke om tillatelse for å bringe inn el-biler til landet, også midlertidig. Og skal den oppholde seg her på varig basis, er man pålagt å betale en vrakpant på 1300 kroner.
Når bilen kommer til Norge på permanent basis, lover Bellona å betale vrakpant for den.
Halvorsen: – Sexy
Teslaen vekker oppsikt på norske veier.
– Den er akkurat så sexy at jeg tror at den ikke har noe med miljø å gjøre, sa partileder Kristin Halvorsen om el-sportsbilen da hun åpnet SVs landsmøte.
Bilen settes sammen på Lotus-fabrikken i Hethel, Norfolk. Den har en akselerasjon på 0–100 km/t på 3,9 sekunder og har en toppfart på 200 km/t. Effekten på el-motoren tilsvarer rundt 300 hk. Rekkevidden er på nær 400 kilometer, og den fullades på 3,5 timer.
Det forventes at de første familiebilene ruller ut av fabrikken i 2011.
– Vi liker å gå foran og vise nye muligheter og nye teknologier i miljøkampen. Teslaen er et veldig godt eksempel på en tøff og miljøvennlig fremtid, sier Bellona-lederen.
Brøytebilen Bellona
Bellona har vært i front når det gjelder miljøvennlige biler i Norge. Miljøorganisasjonen har også brutt loven en rekke ganger for å bedre el-bilens vilkår.
Da Bellona fikk en e-bil av A-ha i 1989, var den den første i sitt slag her til lands. Med denne bilen begikk Bellona sivil ulydighet en rekke ganger ved å kjøre i kollektivfelt og passere bomringen uten å betale.
Bellona var en pådriver for at el-biler i dag passerer avgiftsfritt gjennom bomringer, kan kjøre i kollektivfelt, parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser, og slipper moms og veiavgift.
For presse: Kontaktpersoner i denne saken:
Tone Foss Aspevoll, informasjonsrådgiver i Bellona, 91 72 02 67 (tone@bellona.no)
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...