Avslørte avgiftsunndragelse på kroner 0,-

ingressimage_180309-Tesla-Frederic-Hauge-og-Erik-Solheim_web.jpg Photo: (Foto: Tone Foss Aspevoll/Bellona)

Miljøvernminister Erik Solheim (SV) fikk kjøre i el-sportsbilen Tesla på sin første etappe mot SVs landsmøte i Bergen, som åpnet i Bergen torsdag. TV 2 hevder at statsråden kjørte ulovlig i den britisk registrerte bilen.

– El-biler er fritatt for importavgifter. Derfor kan jeg ikke skjønne at noen lar seg provosere av dette. Jeg er stolt over det samarbeidet vi har med Telsa Motors for å vise fram fremtidens teknologiske løsninger. Denne bilen utfordrer hele resten av bilindustrien, sier Frederic Hauge.

El-biler har avgiftsfritak

I intervju med TV 2 sier Helge Lindrup, fungerende avdelingsleder i Toll- og avgiftsdirektoratet, at personer med fast oppholdssted i Norge kan i utgangspunktet ikke bruke utenlandsregistrerte kjøretøyer på veiene i Norge.

Grunnen til at det er så strengt, er at man ikke skal kunne unngå norske avgifter. El-bilen er derimot unntatt fra disse avgiftene.

Ifølge Lindrup vil det utløse avgiftsplikt dersom man blir stanset med en bil med utenlandske skilter. I dette tilfellet er avgiften kr 0,-.

bodytextimage_180309-Tesla_web.jpg Photo: (Foto: Tone Foss Aspevoll/Bellona)

– Ikke brutt lovens formål

– Jeg kan ikke se at vi har brutt lovens formål, sier Hauge.

Man må imidlertid også søke om tillatelse for å bringe inn el-biler til landet, også midlertidig. Og skal den oppholde seg her på varig basis, er man pålagt å betale en vrakpant på 1300 kroner.

Når bilen kommer til Norge på permanent basis, lover Bellona å betale vrakpant for den.

Halvorsen: – Sexy

Teslaen vekker oppsikt på norske veier.

– Den er akkurat så sexy at jeg tror at den ikke har noe med miljø å gjøre, sa partileder Kristin Halvorsen om el-sportsbilen da hun åpnet SVs landsmøte.

Bilen settes sammen på Lotus-fabrikken i Hethel, Norfolk. Den har en akselerasjon på 0–100 km/t på 3,9 sekunder og har en toppfart på 200 km/t. Effekten på el-motoren tilsvarer rundt 300 hk. Rekkevidden er på nær 400 kilometer, og den fullades på 3,5 timer.

Det forventes at de første familiebilene ruller ut av fabrikken i 2011.

– Vi liker å gå foran og vise nye muligheter og nye teknologier i miljøkampen. Teslaen er et veldig godt eksempel på en tøff og miljøvennlig fremtid, sier Bellona-lederen.

Brøytebilen Bellona

Bellona har vært i front når det gjelder miljøvennlige biler i Norge. Miljøorganisasjonen har også brutt loven en rekke ganger for å bedre el-bilens vilkår.

Da Bellona fikk en e-bil av A-ha i 1989, var den den første i sitt slag her til lands. Med denne bilen begikk Bellona sivil ulydighet en rekke ganger ved å kjøre i kollektivfelt og passere bomringen uten å betale.

Bellona var en pådriver for at el-biler i dag passerer avgiftsfritt gjennom bomringer, kan kjøre i kollektivfelt, parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser, og slipper moms og veiavgift.



For presse: Kontaktpersoner i denne saken:
Tone Foss Aspevoll, informasjonsrådgiver i Bellona, 91 72 02 67 (tone@bellona.no)

Tone Foss Aspevoll

tone@bellona.no