Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. juli, 2013
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
Ved ankomst Henningsvær i dag var drøyt 1400 utslippsfrie kilometer tilbakelagt. Regningen for «drivstoff» – altså strøm – på elbilen var på under 300 kroner. – Det koster i gjennomsnitt 1 krone per kilowattime, turen har dermed kostet under 300 kroner. Dessuten har jeg ikke betalt bompenger eller ferge, noe som ville kommet i tillegg til drivstoff og gjort en slik tur ganske så kostbar hvis man hadde kjørt bensin- eller dieselbil, konkluderer Bellona-lederen.
Avreise fra Oslo fant sted torsdag ettermiddag, første stopp: Lillehammer. Etter å ha møtt både presse og publikum, og tatt en kort ladepause, gikk turen videre til Trondheim for en stakket stund med søvn og mer lading. Da viste bilens splitter nye turteller cirka 500 kilometer. – Det var moro å kunne lade på Lade, sier elbilsjåføren blidt.
Andre etappe gikk fra Trondheim til Mo i Rana, en tur på 480 kilometer, som for sikkerhets skyld innbar et lite ladestopp i Steinkjer.
Fra Mo i Rana bar det videre til Bodø og nye 230 kilometer før sjåføren kunne sette seg tilbake og nyte omgivelsene, på fergeturen over til Lofoten. – I Norge er det gratis med elbil på ferger, det var moro å kunne benytte seg av det nå, selv om personalet på ferga måtte overbevises om at det virkelig var en elbil jeg kjørte, gliser Hauge. – Teslaen ser jo ut som en helt vanlig bil, dog en skikkelig kul en, ikke som de første elbilene som folk ble vant til for noen år siden.
I dag, mandag, fire dager etter avreise fra Oslo, er endelig både Frederic Hauge og Tesla Model S vel framme i Henningsvær. Turtelleren viser drøyt 1400 kilometer og både bil og fører har godt av en liten pause.
– Det blir bra når Natur og Ungdom (NU) sin årlige sommerleir starter i morgen, da står vi klare til å vise både ungdommene, publikum og politikere at det nå er fullt mulig å reise utslippsfritt fra sør til nord i dette langstrakte og kuperte landet, fastslår Bellona-lederen forventningsfullt. – Men om noen dager går turen videre, vi kan jo ikke kalle det Norgesturné uten å dra helt til topps. Nordkapp er målet og planen er å være framme der tirsdag 6.august, avslutter han.
I mellomtiden vil Bellona være på plass i Lofoten under mesteparten av NU-leiren, der en skokk ungdommer blåser nytt liv i håpet om at en bærekraftig fremtid er mulig. Følg med her og på vår Facebook-side.
Photo: ©Bellona
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...