Hvorfor kjøre bil, når du har hest?

ingressimage_1989-2013.jpg Photo: (c) Bellona

 Vi anbefaler at Hegnar leser seg opp på utviklingen innen bilbransjen, europeisk energipolitikk og miljøutfordringer. Han kan for eksempel starte med å lese sin egen avis’ test av elektriske Tesla Model S fra 10. juni, der bilen skamroses for suveren bagasjeplass og kombinasjonen sports- og familiebil. Dersom dette ikke er overbevisende nok tar jeg han mer enn gjerne med på en prøvetur.

Ja, det er utfordrende å prøve nye ting. Helt siden min første elbil i 1989 har det vært en spennende, og til tider utfordrende oppgave å nyttiggjøre teknologien, grunnet manglende infrastruktur, høye kostnader og begrenset satsning. Men noen må være villige til å gå foran og prøve, det er derfor insentivene er der. Hvor mange bensinstasjoner fantes før bilen ble tilgjengelig for folk flest? Derfor kjører jeg denne sommeren Norge på langs i elbil; fordi jeg kan, og for å vise folk som Hegnar at vi ikke lenger trenger fossilbiler.

Forbud mot nye fossilbiler

Verden må kutte sine utslipp av klimagasser med 85 %. Det innebærer også at to tredjedeler av verdens fossile energiressurser må bli liggende i bakken eller renses.

Ja, Bellona mener at nye bensin- og dieselbiler bør forbys fra 2020, ikke at de som kjøpte bilen sin før 2020 skal tvinges til å selge den i utlandet eller la den stå ubrukt i garasjen, slik Hegnar påstår. Men hvorfor sette nye hester på veien når vi har miljøvennlige biler tilgjengelig?

Elbilen er miljøvennlig

I følge Hegnar er det ingen gevinst å kjøre elbil i forhold til en bensindrevet bil dersom strømmen kommer fra kullkraft. Hegnar har rett i at jo renere strømmen er, jo renere blir elbilen, men vi kan ikke vente med å få elbiler på veien til alle verdens kull- og gasskraftverk er lagt ned eller renset og verden er perfekt. Elbilen er dessuten allerede renere enn fossilbilen, både på europeisk og norsk kraftmiks.

Det virker heller ikke som om Hegnar har fått med seg den siste utviklingen i europeisk energipolitikk. I løpet av få år har Tyskland gått fra å være helt dominert av kull- og atomkraft til på enkelte dager å produsere over halvparten av kraften sin fra sol og vind.

Elbilfordeler

Hegnar har rett i at norske elbilister har mange fordeler. I Bellona er vi stolte av å ha kjempet frem disse fordelene. Gjennom dem premierer vi de som velger å kjøre mer miljøvennlig. Det handler om å oppfordre til bruk av biler som er en del av løsningen i stedet for å kjempe for de som er en del av problemet.

Stikkontakter utenfor Norge

Hegnar stiller spørsmål ved ladenettverk utenfor Norges grenser. Jeg vil anbefale Hegnar å ta seg en tur utav Norge, da det ser ut til at det er en stund siden sist. Bellona kan informere Trygve om at de i alle våre naboland også har et elektrisitetsnett og stikkontakter. Det skal ikke mer til for å lade en elbil. 

Hurtigladere er på vei opp i flere europeiske land og EU-kommisjonen la i vår frem et forslag om å pålegge alle land i Europa å ytterligere tilrettelegge for elbiler.

Fremover eller bakover?

I 1908 var mange skeptiske til bil fremfor hest. I 1920 var flesteparten av skeptikerne overbevist, med unntak av sære gamle gubber som den dag i dag surmuler under oppfatningen av at «alt var bedre før». Hvor er du i 2020, Trygve, når resten av oss har kommet oss videre?

Denne kronikken sto på trykk i Finansavisen onsdag 14.august 2013.

Frederic Hauge

frederic@bellona.no