![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
BMW lanserer som første bilprodusent serieproduserte hydrogenbiler.
Bilene har forbrenningsmotor og bruker flytende hydrogen som primært drivstoff men kan automatisk skifte over til bensindrift dersom hydrogen ikke er tilgjengelig.
Den superisolerte hydrogentanken gir drivstoff nok til 350 km. Hydrogenet fylles automatisk ved en hydrogenstasjon av en robot mens føreren kan sitte uforstyrret i bilen. Slike hydrogenstasjoner bygges nå opp i Tyskland en er allerede åpnet i Munchen. Bensintanken er 7 seriens standardtank. Bilen er foreløpig produsert i et begrenset antall (15), men BMW regner med å selge flere tusen i de nærmeste årene. BMW har drevet utvikling av hydrogenbiler med fokus på forbrenningsmotorer og flytende hydrogen i over 20 år . Enkelte av bilene i den første serien har brenselceller som forsyningsenhet av elektrisitet istedet for batteri. Det engelske bladet T3 kom med følgende kommentar om 750hl i en artikkel om fremtridens biler (Nov -99) «Det har aldri vært kulere å være grønn». Bladet hevdet at bilen bare manglet en ting -cabriolet.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...