– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
BMW lanserer som første bilprodusent serieproduserte hydrogenbiler.
Bilene har forbrenningsmotor og bruker flytende hydrogen som primært drivstoff men kan automatisk skifte over til bensindrift dersom hydrogen ikke er tilgjengelig.
Den superisolerte hydrogentanken gir drivstoff nok til 350 km. Hydrogenet fylles automatisk ved en hydrogenstasjon av en robot mens føreren kan sitte uforstyrret i bilen. Slike hydrogenstasjoner bygges nå opp i Tyskland en er allerede åpnet i Munchen. Bensintanken er 7 seriens standardtank. Bilen er foreløpig produsert i et begrenset antall (15), men BMW regner med å selge flere tusen i de nærmeste årene. BMW har drevet utvikling av hydrogenbiler med fokus på forbrenningsmotorer og flytende hydrogen i over 20 år . Enkelte av bilene i den første serien har brenselceller som forsyningsenhet av elektrisitet istedet for batteri. Det engelske bladet T3 kom med følgende kommentar om 750hl i en artikkel om fremtridens biler (Nov -99) «Det har aldri vært kulere å være grønn». Bladet hevdet at bilen bare manglet en ting -cabriolet.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...