Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. juli, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Det amerikanske selskapet Manhattan Scientists har bygget om en vanlig pedalsykkel til hydrogensykkel. Slike sykler kan kanskje bli de første masseproduserte hydrogenkjøretøyene for persontransport. Prototypen er blitt kalt Hydrocycle og i forrige uke ble den under vill jubel sykelet noen runder i salen under European Fuel Cell Forum i Sveits.
Sykkelen skal ha en rekkevidde på 10 mil på en tank og toppfarten er oppgitt til 30 km/t. I tillegg er det mulig å bruke pedalene på vanlig måte. Brenselcellestakken som forsyner den elektriske navmotoren med strøm produserer opptil 680 watt og veier bare 670 gram.
Hydrogenet blir i prototypen lagret under trykk i en tank plassert under setet. Men selskapet ønsker å bygge tanken av karbonmateriale inn i ramma på den fabrikkproduserte sykkelen. Brenselcellen vil også sannsynligvis også bli bedre intertegrert.
Styreformann Marvin Maslow i Manhattan Scientifics skriver i en pressemelding fra selskapet at «Vi har kunnskapen, patenter og tekniske ferdigheter. Vi ønsker nå å finne industrielle partnere for å starte kommersialisering av teknologien». De har mottatt en rekke henvendelser fra interesserte små og store sykkel og scooter-produsenter. Selskapet tror det vil være et marked for slike sykler og scootere i Nord-Amerika og Europa men tror det viktigste markedet vil være i Asia. Maslov tror de første hydrogensyklene vil være klare for salg i løpet av 2001 og antar de i introduksjonsfasen vil koste mellom 13 000 -17 000 kroner .
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...