–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. februar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Vi har her samlet noen data om hydrogenbilene fra de mest kjent bilfabrikkene. Bortsett fra BMW’en er alle prototyper. Hydrogenbilene vil være like gode som sammenliknbare bensin- og dieselbiler. Toppfarten er lavere, men dette kommer av at den er sperret fra fabikken.
Hydrogenbiler er imidlertid ikke noen ny oppfinnelse. Ved å følge linken nederst på siden, kan du se noen av de eldste hydrogenbilene som har vært bygd.
Opel HydroGen 1
Dette er en Zafirabasert stasjonsvogn. Bilen ble brukt som følgebil under maratonløpene i OL i Sidney år 2000.
Effekt: 75kW (102 HK)
Akselerasjon (0-100): 16 sek.
Rekkevidde: 402 km
Toppfart: 140 km/t
Volkswagen Bora Hymotion
Hymotion er en femseter med like gode egenskaper som de andre modellene i Borafamilien.
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 240 Nm
Akselerasjon: 12,7 sek (0-100 km/t)
Toppfart: 145 km/t
DaimlerChrysler Necar 4
Bilen er bygget som en Mercedes A-klasse og ble presentert i 1999. Hydrogenet blir lagret flytende og en tank rekker til 450 km kjøring. Den elektriske motoren genererer opp til 55kW (75 hestekrefter), noe som gir en toppfart på 145 km/t.
Sitteplasser: 5
Effekt: 55 kW (75 HK)
Rekkevidde: 450 Km
Toppfart: 145 km/t
Ford P2000
Hydrogenbil med brenselcellestakk, konstruert for å ha ytelse tilsvarende bensinbilen Ford Taurus. Drivstoff er hydrogengass som lagres komprimert i tank. Bilen er bygget i aluminium, magnesium og plast, og er derfor adskillig lettere enn ordinære modeller. Dette reduserer forbruk av drivstoff. Bilen skal i salg fra 2004.
Antall seter: 5
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 190 Nm
Rekkevidde: 161 km
Toppfart: 129 km/t
Ford Focus FC5 Hydrogen
Fords andre hydrgenbil. Bilen er bygget på Fords Focusmodell.
Seteplasser: 4
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 190 Nm
Rekkevidde: 160 km
Toppfart: >130 km/t
Honda FCX-V3
Hondas hydrogen-brenselcellebil har trykktank. Bilen vil bli kommersielt tilgjenglig allerede fra 2003.
Sitteplasser: 4
Toppfart: 130 km/h
Effekt: 60 kW (82 HK)
Dreiemoment 238 Nm
BMW 750 HL
I motsetnig til de andre bilprodusentene satser BMW på å bruke hydrogen i forbrenningsmotor (5,4 liter V12) Drivstoffet oppbevares flytende i en superisolert tank. Bilen kan også kjøres på bensin dersom hydrogenet tar slutt. Kommer i salg i 2000.
Sitteplasser: 5
Rekkevidde: 350 km
Akselerasjon: 9,6 sek (0-100km/t)
Toppfart: 226 km/t
Toyota FCHV-3
Toyota sier de skal være først på markedet med brenselcellebil. Prototypen lagrer hydrogenet i metallhydridtanker.
Sitteplasser: 5
Effekt: 80kW (109 Hk)
Dreiemoment: 260 Nm
Rekkevidde: >300 km
Toppfart: >150 km/t
Nissan Xterra
Nissans hydrogenbil med komprimert hydrogen.
Hyundai Santa Fe FCV
Brenselcellebil med komprimert hydrogen
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...