Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. februar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Vi har her samlet noen data om hydrogenbilene fra de mest kjent bilfabrikkene. Bortsett fra BMW’en er alle prototyper. Hydrogenbilene vil være like gode som sammenliknbare bensin- og dieselbiler. Toppfarten er lavere, men dette kommer av at den er sperret fra fabikken.
Hydrogenbiler er imidlertid ikke noen ny oppfinnelse. Ved å følge linken nederst på siden, kan du se noen av de eldste hydrogenbilene som har vært bygd.
Opel HydroGen 1
Dette er en Zafirabasert stasjonsvogn. Bilen ble brukt som følgebil under maratonløpene i OL i Sidney år 2000.
Effekt: 75kW (102 HK)
Akselerasjon (0-100): 16 sek.
Rekkevidde: 402 km
Toppfart: 140 km/t
Volkswagen Bora Hymotion
Hymotion er en femseter med like gode egenskaper som de andre modellene i Borafamilien.
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 240 Nm
Akselerasjon: 12,7 sek (0-100 km/t)
Toppfart: 145 km/t
DaimlerChrysler Necar 4
Bilen er bygget som en Mercedes A-klasse og ble presentert i 1999. Hydrogenet blir lagret flytende og en tank rekker til 450 km kjøring. Den elektriske motoren genererer opp til 55kW (75 hestekrefter), noe som gir en toppfart på 145 km/t.
Sitteplasser: 5
Effekt: 55 kW (75 HK)
Rekkevidde: 450 Km
Toppfart: 145 km/t
Ford P2000
Hydrogenbil med brenselcellestakk, konstruert for å ha ytelse tilsvarende bensinbilen Ford Taurus. Drivstoff er hydrogengass som lagres komprimert i tank. Bilen er bygget i aluminium, magnesium og plast, og er derfor adskillig lettere enn ordinære modeller. Dette reduserer forbruk av drivstoff. Bilen skal i salg fra 2004.
Antall seter: 5
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 190 Nm
Rekkevidde: 161 km
Toppfart: 129 km/t
Ford Focus FC5 Hydrogen
Fords andre hydrgenbil. Bilen er bygget på Fords Focusmodell.
Seteplasser: 4
Effekt: 75 kW (102 HK)
Dreiemoment: 190 Nm
Rekkevidde: 160 km
Toppfart: >130 km/t
Honda FCX-V3
Hondas hydrogen-brenselcellebil har trykktank. Bilen vil bli kommersielt tilgjenglig allerede fra 2003.
Sitteplasser: 4
Toppfart: 130 km/h
Effekt: 60 kW (82 HK)
Dreiemoment 238 Nm
BMW 750 HL
I motsetnig til de andre bilprodusentene satser BMW på å bruke hydrogen i forbrenningsmotor (5,4 liter V12) Drivstoffet oppbevares flytende i en superisolert tank. Bilen kan også kjøres på bensin dersom hydrogenet tar slutt. Kommer i salg i 2000.
Sitteplasser: 5
Rekkevidde: 350 km
Akselerasjon: 9,6 sek (0-100km/t)
Toppfart: 226 km/t
Toyota FCHV-3
Toyota sier de skal være først på markedet med brenselcellebil. Prototypen lagrer hydrogenet i metallhydridtanker.
Sitteplasser: 5
Effekt: 80kW (109 Hk)
Dreiemoment: 260 Nm
Rekkevidde: >300 km
Toppfart: >150 km/t
Nissan Xterra
Nissans hydrogenbil med komprimert hydrogen.
Hyundai Santa Fe FCV
Brenselcellebil med komprimert hydrogen
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...