–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. februar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Sprinteren vil leveres i løpet av 2001 til et pakkedistrubisjonsfirma i Hamburg i følge Bilrevyen. Der skal bilen gå i vanlig daglig drift. Testperioden på to år, vil brukes som dokumentasjon på at brenselcellebilene er egnet til dette bruket.
Daimler Chrysler har i tillegg til Sprinteren, utviklet prototyper av A-klasse Mercedes og en fullvoksen buss drevet med brenselceller. Bussen vil være i salg fra år 2002 og bilene fra 2004. StorOslo lokaltrafikk forsøker å få tak i tre av bussene fra den første produksjonsserien.
At brenselceller er noe bilfabrikkene satser på, viser det faktum at Daimler Chrysler vil satse ytterligere 8 milliarder kroner frem til 2004.
Den nyutviklede Sprinteren har 75 Hk motor og en toppfart på 120 km/t, men dette kan lett økes med flere celler og større motor. Rekkevidden på 150 km er godt nok for denne type bruk, men kan utvides ved bruk av flere tanker eller ved å bruke flytende hydrogen. Lasteplassen er som i en ordinær sprinter.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...