Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. mars, 2001
Nyheter
Toyota viste frem bilen på det internasjonale brenselcellesymposiet i Tokyo. Bilen er en såkalt SUV, altså en stor bil. Den er bygget på Kluger V platformen og tar 5 passasjerer.
Hydrogenet er lagret i metallhydridtanker og gir bilen en rekkevidde på mer enn 30 mil mellom hver tanking. Brenselcellene gir 90kW mens elmotoren har en effekt på 109 Hk (80kW). Maksimalt dreiemoment er 260Nm mens toppfarten ligger over 150 km/t.
Det er ikke opplyst når man regner med ha bilen i salg, men Toyota har tidligere sagt at de skal være først på markedet. Testkjøring på vei vil starte til sommeren.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...