Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
De fem landene skal teste ut bussene i sine mest forurensede byer. Trolig vil bussene bli å se i Sao Paulo, Mexico City, Cairo, New Delhi og Shanghai. Kostnaden for prosjektet vil dekkes av FN organet Global Environmental Facility og landene selv. De fem utviklingslandene legger tilsammen over en halv milliard kroner i potten.
I Europa er et tilsvarende prosjekt i gang. Her vil 30 busser fra DaimlerChrysler fordeles på ti europeiske byer. Bussene kommer på veien 2002-2003. Oslo kom nesten med i dette prosjektet.
Men selv om ikke Oslo kom med i denne omgang, satser man på skaffe busser fra andre leverandører. Stor Oslo Lokaltrafikk håper på å ha 125 forurensingsfri busser i år 2010. Notodden har også konkrete planer om hydrogenbusser.
Ellers i verden finnes hydrogenbusser som går enkeltvis i en håndfull byer.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...