Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
De fem landene skal teste ut bussene i sine mest forurensede byer. Trolig vil bussene bli å se i Sao Paulo, Mexico City, Cairo, New Delhi og Shanghai. Kostnaden for prosjektet vil dekkes av FN organet Global Environmental Facility og landene selv. De fem utviklingslandene legger tilsammen over en halv milliard kroner i potten.
I Europa er et tilsvarende prosjekt i gang. Her vil 30 busser fra DaimlerChrysler fordeles på ti europeiske byer. Bussene kommer på veien 2002-2003. Oslo kom nesten med i dette prosjektet.
Men selv om ikke Oslo kom med i denne omgang, satser man på skaffe busser fra andre leverandører. Stor Oslo Lokaltrafikk håper på å ha 125 forurensingsfri busser i år 2010. Notodden har også konkrete planer om hydrogenbusser.
Ellers i verden finnes hydrogenbusser som går enkeltvis i en håndfull byer.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...