Bellonas program på COP28
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. mai, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Ford har som de fleste andre store bilfabrikker en brenselcellebil under utvikling. Brenselcellebilene er energieffektive biler hvor vann er eneste utslipp. Som drivstoff brukes hydrogen. De første bilene kommer på markedet neste år, men man regner ikke med et massesalg før nærmere 2010.
Det var imidlertid ikke brenselcellebilen som var temaet for Bellonas besøk på Ford forskningssenter i Tyskland. Ford satser også på en annen hydrogenteknologi for å komme det kinkige «høna eller egget problemet» til livs.
Bereder grunnen for brenselcellene
Hva som kom først av høna og egget har vært tema i mang en useriøs diskusjon i lystige lag. For veien mot hydrogensamfunnet er imidlertid problemstillingen høyst reell og alvorlig. Ingen kommer til å ville kjøpe biler dersom de ikke får tak i drivstoff, og ingen ønsker å bygge tankstasjoner før det finnes kunder.
Ford vil gi sitt bidrag til å løse opp knuten ved å presentere en bil som benytter hydrogen i forbrenningsmotor. Disse bilene bygger på tradisjonell motorteknologi og vil være billigere enn brenselcellebilene noen år fremover. På den annen side klarer de ikke å utnytte hydrogenet like godt.
Ved å slippe biler med forbrenningsmotor ut på markedet, vil man sakte kunne skape et marked for hydrogen slik at dette er etablert når brenselcellebilene om noen år kommer på markedet i stor skala. Dette vil kunne spare mye tid.
Ford var nøye med å understreke at dette var en forskningsbil og ikke et ferdig produkt. Dette kunne merkes ved at motoren ikke var like så sprek som bensinutgaven under akselerasjon. Imidlertid var det mer enn nok krefter til vanlig kjøremønster. Dersom man bygger motoren tilpasset hydrogen og ikke bare modifiserer en bensinmotor, skal en hydrogen-forbrenningsmotor være like sprek som en tilsvarende bensinmotor.
Ingen utslipp
Bilen startes og kjøres på akkurat samme måte som en bensinbil. Bellonas testtur foregikk fra forskningssenteret i Aachen og ut på veiene i nærheten. Kjøregleden var som for en normal bil både på landeveien og i forstadsgatene. Utslippene er derimot meget lave. Når hydrogen forbrennes vil det dannes det i utgangspunktet kun rent vann.
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...