Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. juli, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det er Kyodo News og Associated Press som bringer nyheten som Nissans administrerende direktør Carlos Ghosn skal ha sluppet under en tilstelning tirsdag.
Bilen er bygget på en Nissan Xterra som er en 5 seters by-jeep. Bilen ble presentert i 2000 og har som de andre, PEM brenselceller. Ut over dette vet vi lite om bilen og til forskjell fra Honda, Toyota, DaimlerChrysler, GM (Opel) og BMW, har Nissan ligget lavt på banen hva angår utviklingen av hydrogenbilen.
Japansk prestisjekamp
Når Toyota tidligere i sommer sa at de ville fremskynde datoen for et begrenset salg av bilene, startet dette en presisjekamp blant de japanske bilprodusentene. Toyota fremskyndet salgsstart fra 2003 til 2002 og snart fulgte Honda etter og sa det samme. Nå fremskynder Nissan salgsstart fra 2005 til 2003. Av de andre bilfabrikkene har DaimlerChrysler satt salgsstart til 2004, BMW har allerede en serie på 15 biler ute men bruker alle selv, mens GM har sagt at det viktigste for dem er å være først ute med et massesalg.
Imidlertid er det foreløpig snakk om få biler. Toyota vil levere 20 og Honda har sagt 30. Nissan har ikke oppgitt noe antall. Markedene vil først og fremst være Japan og California.
———–
Hydrogenbiler benytter hydrogen som energibærer. Hydrogenet reagerer med oksygen i en brenselcelle noe som gir høy utnyttelse av energien samtidig som det eneste avfallsproduktet er rent vann. Bilene vil ha samme komfort og kjøreegenskaper som dagens biler, men drivstoff må fylles oftere frem til mer kompakt lagring er utviklet. De fleste regner med at et massesalg vil være i gang i 2010 eller noe før.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...