Nyheter

Bellona prøvekjører Toyotas hydrogenbil

Toyota FCHV-4 på testbanen i Paris. Legg merke til doseringen i bakgrunnen. Denne må til for å kunne ta svingene i 150 km/t.
Bellona

Publiseringsdato: 8. august, 2002

Skrevet av: Bjørnar Kruse

Toyota kunngjorde tidligere i sommer at de mot slutten av 2002 vil begynne å lease ut brenselcellebiler. Bellona har prøvekjørt en av disse.

Brenselcellebilen med hydrogen som drivstoff, bærer foreløpig navnet FCHV-4. Den er bygget som en hybrid med Protonbyttemembran (PEM) brenselceller og nikkel -metallhydrid batterier. En elmotor bruker strømmen fra disse enhetene til å drive bilen. Et spesielt LCD display på dashbordet viser hvilke deler av drivverket som er aktivt til en hver tid.

Når man akselererer bruker bilen både brenselcellene og batteriene. Ved oppbremsing brukes elmotoren som brems og strømgenerator. På denne måten kan noe av bilens bevegelsesenergi lagres på batteriene. Selve brenselcelelstakken er utviklet av bilprodusenten selv.

Ikke tap av lastevolum
Bilen er luksuspreget med god finish også under panseret. Selv om bilen vi prøvekjørte var en prototype ga den inntrykk av å være en produksjonsklar bil. Den har fem seter og er ganske romslig. Modellen den er basert på, Kluger V selges ikke i Norge men er en mellomting mellom Landcruiser og RAV 4.

d9fa349df8ed38604ea823ad53a10b78.jpeg Photo: Bellona

Brenselcellesystemet og hydrogentankene er pakket inn slik at plassen innvendig er like god som i en Kluger V. Hydrogenet er lagret i fire trykktanker under lasterommet og rekker til 250 km kjøring. Tanking med hydrogen går på noen få minutter, vi var selv vitne til tanking av en av bilene på testbanen.

48% tank-til-hjul effektivitet
FCHV-4 skal i følge Toyota ha en tank-til-hjul effektivitet på 48 %, tilsvarende effektivitet for Kluger V med bensinmotor er 16%. Akselrasjonen opp til toppfarten på 150 km/t, er overraskende god og skyldes at både batteri og brenselceller jobber sammen. Det lave støynivået gir kjøringen en følelse av at man svever litt over bakken. Brenselcellebilen ligger godt på veien og oppfører seg som man forventer at en moderne bil skal.

FCHV- 4 var utstyrt med et 12 volt 120 W uttak, men jeg skulle heller ønsket at man hadde satt inn et kraftigere strømuttak for 220 Volt slik som Toyotas neste hybridbil. Dermed kunne bilen også erstatte bråkete og forurensende bensinaggregat, noe mange ville sette stor pris på.

0de962a08ce802588d24df0534e9601e.jpeg Photo: Bellona

Moden for kommersialisering
Etter en kort kjøretur, en titt ned under panseret på FCHV-4 og ikke minst etter å ha sett eksosrøret med ren damp, er jeg overbevist om brensecelleteknologien er moden for kommersialisering i transportsektoren og at den kan bli en viktig redskap i kampen for å løse både lokale og globale miljøproblemer. Prototypen gir et solid inntrykk, at Toyota er en av de ledende utviklerne av slike kjøretøy er det ingen tvil om.

Toyotas ingeniører sier at det fremdeles er visse ting som må løses før modellen kommer i fritt salg, blant annet gjelder dette kaldstart under frysepunktet, dette er for øvrig løst av bla. General Motors og burde ikke være noe uoverkommelig problem.

I Japan bygges det nå ut en liten infrastruktur for hydrogen. I USA og Tyskland er det allerede noen stasjoner og planer for mange flere. I Norge er det satt i gang arbeid med å få satt opp hydrogenfyllestasjoner. Når FCHV-4 kommer hit til landet er foreløpig uvisst.

Jeg forstår Japans statsminister som etter en kjøretur i april, sa at en slik bil skulle han ha. Det var bare så vidt jeg ville overlate rattet til de italienske motorjournalistene som ventet på tur.