Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. september, 2002
Skrevet av: Runar Forseth
Nyheter
Begge de to Bellona-bilene Nordens første og andre hydrogenbil – er ombygde Mercedes Sprinter varebiler. De er utstyrt med forbrenningsmotor og lagrer hydrogenet i store trykktanker bak førersetet. Nå vises en av dem fram på bilmessa Autofil 2002 på Lillestrøm i perioden 4-8 september.
Hydrogenalderen begynner nå
Fokus på lokal forurensing og global oppvarming har tvunget bilindustrien til å tenke nytt. De fleste store bilprodusentene utvikler i dag hydrogenbiler som i løpet av få år vil være tilgjengelige på markedet.
Store ressurser legges ned i arbeidet. Daimler Chrysler alene vil frem til 2004 bruke mer enn 8 milliarder kroner på hydrogenforskning.
Nettstedet HyWeb har laget en noenlunde komplett hydrogenbil-liste.
Bellona viser veg
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom de første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Ved en intensiv serie av foredrag, utstillinger på messer og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må vi starte utbygging av en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder.
Som prosjektpartnere har Bellona med seg Bertel O. Steen på den teknisk siden, Posten som bruker og AGA som hydrogenleverandør.
Følg hydrogenbilprosjektet på Bellona Web
I anledning bilmessa har vi opprettet en ny seksjon her på Bellona Web. Der vil du få mer informasjon om Bellonas hydrogenbiler og hydrogen generelt, tilbakeblikk på Bellonas arbeid med alternative drivstoff, og utviklingen i hydrogenbilprosjektet etterhvert som det skrider fram. For å nevne noe.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...