–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. september, 2002
Skrevet av: Runar Forseth
Nyheter
Begge de to Bellona-bilene Nordens første og andre hydrogenbil – er ombygde Mercedes Sprinter varebiler. De er utstyrt med forbrenningsmotor og lagrer hydrogenet i store trykktanker bak førersetet. Nå vises en av dem fram på bilmessa Autofil 2002 på Lillestrøm i perioden 4-8 september.
Hydrogenalderen begynner nå
Fokus på lokal forurensing og global oppvarming har tvunget bilindustrien til å tenke nytt. De fleste store bilprodusentene utvikler i dag hydrogenbiler som i løpet av få år vil være tilgjengelige på markedet.
Store ressurser legges ned i arbeidet. Daimler Chrysler alene vil frem til 2004 bruke mer enn 8 milliarder kroner på hydrogenforskning.
Nettstedet HyWeb har laget en noenlunde komplett hydrogenbil-liste.
Bellona viser veg
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom de første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Ved en intensiv serie av foredrag, utstillinger på messer og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må vi starte utbygging av en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder.
Som prosjektpartnere har Bellona med seg Bertel O. Steen på den teknisk siden, Posten som bruker og AGA som hydrogenleverandør.
Følg hydrogenbilprosjektet på Bellona Web
I anledning bilmessa har vi opprettet en ny seksjon her på Bellona Web. Der vil du få mer informasjon om Bellonas hydrogenbiler og hydrogen generelt, tilbakeblikk på Bellonas arbeid med alternative drivstoff, og utviklingen i hydrogenbilprosjektet etterhvert som det skrider fram. For å nevne noe.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...