![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. mai, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Den første bussene i CUTE (Clean Urban Transport for Europe)-programmet er nå satt i drift i Madrid, skriver Fuel Cell Today. Bussen er en Mercedes-Benz Citaro og ble overlevert av representanter fra DaimlerChrysler til borgermesteren i Madrid i begynnelsen av mai. Senere i år skal ytterligere to hydrogen brenselcelle Citaro-busser tas i bruk i byen. Ved utgangen av året vil 30 hydrogen brenselcellebusser levert fra DaimlerChrysler gå i daglig trafikk i ulike europeiske byer.
Skal levere 30 busser
CUTE-prosjektet er støttet av EUs femte rammeprogram, og skal i tillegg til å teste ut bussene også bygge hydrogenfyllestasjoner. Målet er både å teste den tekniske siden av kjøretøyene og den nødvendige infrastrukturen, samtidig som det blir gjort studier av publikums mottakelse av den nye teknologien. Parallelt med CUTE går også ECTOS- (Ecological City Transport System) prosjekter som skal drive hydrogenfyllestasjoner i tilknytning til eksisterende bensinstasjoner, og gjøre samfunnsøkonomiske- og miljøstudier. Totalt går EU inn med 21 millioner Euro i CUTE og ECTOS, som omfatter byene Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Reykjarvik, Stockholm og Stuttgart. Prosjektene samarbeider tett og har gått sammen om å danne the Fuel-Cell-Bus-Club.
Allerede hydrogenbuss i Madrid
Bussene i CUTE-prosjektet blir likevel ikke de første hydrogenbussene som ruller i Madrids gater. Allerede 1.april i år ble en hydrogenbuss levert av Irisbus (en del av IVECO), overlevert til de lokale myndighetene. Denne bussen er en del av City-Cell programmet som også er EU-støttet og som omfatter byene Madrid, Paris, Berlin og Turin. I følge ElMundo er bussen er en prototype som skal kjøre i rutetrafikk i ett år.
Både bussene i CUTE prosjektet og den ene i City-Cell skal fylle hydrogen fra en fyllestasjon som er satt opp av selskapet esH2. Dette selskapet er dannet av Air Liquide España, Gas Natural SDG og Repsol YPF sammen de lokale transportmyndighetene i Madrid.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...