Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juni, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
BMW slår på sine nettsider fast at hydrogenens-tidsalder har begynt, og satser nå stort på å erstatte bensin og diesel med hydrogen. Ved å optimalisere utnyttelsen av drivstoff-egenskapene til hydrogen åpner det seg nye horisonter, og i følge BMW styrker dette de overlegne egenskapene hydrogendrevne forbrenningsmotorer har i forhold til andre alternative prinsipper for framdrift.
Presterer bedre enn bensinmotorer
På et internasjonalt motor-symposium i Wien nylig, sa direktøren for BMWs utviklingsavdeling at forskningsresultatene som foreligger er imponerende. I følge H2 Cars Biz ligger prestasjonene over det vi i dag har oppnådd med bensinmotorer. BMW sier hemmeligheten ligger i å finne den ideelle forbrenningskontrollen av hydrogen ved å regulere luftstrømmen. Klarer man dette er problemet med å oppnå både høy yteevne og lave utslipp løst.
Vil masseprodusere
Selskapet satser langsiktig på biler med hydrogen forbrenningsmotorer, og anser dette som en fullmoden teknologi som allerede har år-tier med erfaring bak seg, men likevel et enormt potensiale foran seg. Biler med hydrogenmotorer har veiprestasjoner som er helt konkurransedyktige med andre framdriftsteknikker på grunn av motorens effektivitet. BMW sier deres mål er å oppnå en total effektivitetsøkning på 50 prosent.
Masseproduksjon av hydrogenmotorer ser ut til å bli hverdagen for BMW, og de har som mål å tilby en bil som ikke skiller seg i vesentlig grad ut fra dagens konvensjonelle biler. Selvsagt bortsett fra at man ikke lenger fyller konvensjonelle drivstoff som bensin og diesel, men hydrogen på tanken. Det er allerede planlagt at BMW skal teste en hydrogenvariant av dagens 7-serie på veien.
20-års erfaring med hydrogenBMW har i sitt CleanEnergy prosjekt en BMW 745H fra 2001 med en 4,4 liter, 8-sylindret V-motor for bensin og/eller hydrogen. Bilen yter 135kW og har en toppfart på 215 km/t, en rekkevidde på 300 km med hydrogendrift pluss 650 km i bensinmodus. Testbilen har også installert en brenselcelle for å gi energi til air-condition anlegget og andre komponenter som trenger strøm. Denne bilen har blitt vist fram verden rundt og har pr i dag kjørt 170 000 km uten problemer av noe slag.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...