Oljebransjen snakker varmt om CO2-lagring, men prøver å unngå forpliktelser
I offentligheten snakker norske olje- og gasselskaper om hvor store planer de har for å lagre masse CO2 og redde klima. Mens de egentlig prøver å få ...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juni, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
BMW slår på sine nettsider fast at hydrogenens-tidsalder har begynt, og satser nå stort på å erstatte bensin og diesel med hydrogen. Ved å optimalisere utnyttelsen av drivstoff-egenskapene til hydrogen åpner det seg nye horisonter, og i følge BMW styrker dette de overlegne egenskapene hydrogendrevne forbrenningsmotorer har i forhold til andre alternative prinsipper for framdrift.
Presterer bedre enn bensinmotorer
På et internasjonalt motor-symposium i Wien nylig, sa direktøren for BMWs utviklingsavdeling at forskningsresultatene som foreligger er imponerende. I følge H2 Cars Biz ligger prestasjonene over det vi i dag har oppnådd med bensinmotorer. BMW sier hemmeligheten ligger i å finne den ideelle forbrenningskontrollen av hydrogen ved å regulere luftstrømmen. Klarer man dette er problemet med å oppnå både høy yteevne og lave utslipp løst.
Vil masseprodusere
Selskapet satser langsiktig på biler med hydrogen forbrenningsmotorer, og anser dette som en fullmoden teknologi som allerede har år-tier med erfaring bak seg, men likevel et enormt potensiale foran seg. Biler med hydrogenmotorer har veiprestasjoner som er helt konkurransedyktige med andre framdriftsteknikker på grunn av motorens effektivitet. BMW sier deres mål er å oppnå en total effektivitetsøkning på 50 prosent.
Masseproduksjon av hydrogenmotorer ser ut til å bli hverdagen for BMW, og de har som mål å tilby en bil som ikke skiller seg i vesentlig grad ut fra dagens konvensjonelle biler. Selvsagt bortsett fra at man ikke lenger fyller konvensjonelle drivstoff som bensin og diesel, men hydrogen på tanken. Det er allerede planlagt at BMW skal teste en hydrogenvariant av dagens 7-serie på veien.
20-års erfaring med hydrogenBMW har i sitt CleanEnergy prosjekt en BMW 745H fra 2001 med en 4,4 liter, 8-sylindret V-motor for bensin og/eller hydrogen. Bilen yter 135kW og har en toppfart på 215 km/t, en rekkevidde på 300 km med hydrogendrift pluss 650 km i bensinmodus. Testbilen har også installert en brenselcelle for å gi energi til air-condition anlegget og andre komponenter som trenger strøm. Denne bilen har blitt vist fram verden rundt og har pr i dag kjørt 170 000 km uten problemer av noe slag.
I offentligheten snakker norske olje- og gasselskaper om hvor store planer de har for å lagre masse CO2 og redde klima. Mens de egentlig prøver å få ...
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...