Opel starter hydrogenmaraton i Norge

3c2ed209f24531af420059a585db33b8.gif Photo: GM

Brenselscellebilen skal tilbakelegge 10 000 kilometer på sin ferd mot Lisboa. Gjennomsnittlig kjøredistanse per dag blir 500 kilometer på alle type veier og under alle tenkelige kjøreforhold. Bilen skal tanke hydrogen underveis og dette leveres av Shell Hydrogen og Linde AG.

Forelesninger
Opelen vil stoppe i 14 europeiske storbyer der eksperter fra General Motors skal holde gjesteforelesninger ved ulike universiteteter. På ferden gjennom Europa er målet å spre informasjon om brenselscelleteknologi og hydrogen som energibærer til flest mulig, det være seg beslutningstakere, forskermiljøer og allmenheten.

Fredag 7. mai inviteres det til det første offentlige brenselscelleforumet i Oslo i anledning bilens ankomst. Bellona Web kommer tilbake med nærmere informasjon om dette.

bb1303186b3703d7632f53849166de9c.jpeg Photo: GM

Ny og bedre bil
Opel Zafiraen som starter opp i Hammerfest er en tredjegenerasjons brenselscellebil utviklet av GM, en såkalt HydroGen 3. Forbedringene fra tidligere modeller er store. Blant annet er vekten redusert til bare 1590 kg, motoren er kraftigere og både rekkevidde og toppfart er forbedret. Modellen har nå en toppfart på 160 km/t og går fra 0-100 km/t på kun 16 sekunder. Rekkevidden har også økt og er på hele 400 kilometer. Volumet som trengs for brenselscelle innstallasjonene er også kraftig redusert slik at det større rom for passasjerer. Bilen som starter opp i Hammerfest er beregnet for 5 personer.

Fremtiden begynner 3. mai
Hydrogen-maratonet som settes i gang 3. mai beviser at man per i dag har både brenselscellebiler og –teknologi som kan dekke de fleste forbrukerbehov. Hydrogenbilen som skal rulle ut fra Hammerfest er en Opel Zafira som oppfyller alle de forventninger og krav man har til en personbil. Biler med hydrogen som drivstoff har vann som eneste utslipp, og er ikke noe som hører fremtiden til. Fremtiden er her allerede. Bellona mener at det eneste som nå mangler før vi beveger oss over i hydrogensamfunnet er kun en bredere aksept for bruk av hydrogen som drivstoff, satsing på infrastuktur og innkjøp av biler.

GM har som mål å levere kjøretøy uten CO2-utslipp innen 2010. Bellona ønsker å være en del av den satsingen som nå må gjøres for å få på plass kundegrupper, infrastuktur og ikke minst enda større interesse for brenselscelle teknologien. I mellomtiden ønsker vi bilen lykke til få ferden og gleder oss til den kommer til Oslo.