– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. april, 2004
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Brenselscellebilen skal tilbakelegge 10 000 kilometer på sin ferd mot Lisboa. Gjennomsnittlig kjøredistanse per dag blir 500 kilometer på alle type veier og under alle tenkelige kjøreforhold. Bilen skal tanke hydrogen underveis og dette leveres av Shell Hydrogen og Linde AG.
Forelesninger
Opelen vil stoppe i 14 europeiske storbyer der eksperter fra General Motors skal holde gjesteforelesninger ved ulike universiteteter. På ferden gjennom Europa er målet å spre informasjon om brenselscelleteknologi og hydrogen som energibærer til flest mulig, det være seg beslutningstakere, forskermiljøer og allmenheten.
Fredag 7. mai inviteres det til det første offentlige brenselscelleforumet i Oslo i anledning bilens ankomst. Bellona Web kommer tilbake med nærmere informasjon om dette.
Ny og bedre bil Fremtiden begynner 3. mai
Hydrogen-maratonet som settes i gang 3. mai beviser at man per i dag har både brenselscellebiler og teknologi som kan dekke de fleste forbrukerbehov. Hydrogenbilen som skal rulle ut fra Hammerfest er en Opel Zafira som oppfyller alle de forventninger og krav man har til en personbil. Biler med hydrogen som drivstoff har vann som eneste utslipp, og er ikke noe som hører fremtiden til. Fremtiden er her allerede. Bellona mener at det eneste som nå mangler før vi beveger oss over i hydrogensamfunnet er kun en bredere aksept for bruk av hydrogen som drivstoff, satsing på infrastuktur og innkjøp av biler.
GM har som mål å levere kjøretøy uten CO2-utslipp innen 2010. Bellona ønsker å være en del av den satsingen som nå må gjøres for å få på plass kundegrupper, infrastuktur og ikke minst enda større interesse for brenselscelle teknologien. I mellomtiden ønsker vi bilen lykke til få ferden og gleder oss til den kommer til Oslo.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...