Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. mai, 2006
Nyheter
E 85 er en blanding av 85 % biosprit og 15 % bensin. Fordelen med produktet er at det er klimanøytralt og reduserer derfor bilens CO2-utslipp. Den nye fyllstasjonen ligger på Storo i Oslo, og Bellona-leder Frederic Hauge er svært fornøyd med at det nå åpnes en slik stasjon i Norge.
– Vi er glade, sier Bellonas Frederic Hauge. – Vi kjøpte elbil i 1989, vi var de første i Norge til å kjøre på biodiesel, vi har fått den første hydrogenbilen i Norge på veien, og nå har vi den første kvitteringen på biosprit i Norge. – Vi merket betydelig bedret motoreffekt etter at vi fikk spriten på tanken.
I følge Saab yter de nye Biopowerbilene 30 % mer når de er fylt med E 85.
– Vi gleder oss over den første stasjonen i Norge, men skammer oss over hvor kort vi har kommet i forhold til Sverige, sier Hauge. – Der er flere hundre stasjoner klare og 26 000 biler kan veksle mellom biosprit og bensin. Bjørnøy lovet under sin åpningstale å komme med forslag til virkemidler. I Sverige er virkemiddelapparatet omfattende. Bjørnøy kan bare se på hva som er gjort der og sette i gang. Det er på høy tid, nå vil vi som ønsker å bidra til miljøforbedringer i våre valg av produkter få muligheten, avslutter Frederic Hauge.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...