Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. oktober, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
– Den mest positive nyheten er avgiftsnivået for ladbare hybridbiler i årets forslag til statsbudsjett. Slike biler vil nyte godt av større fradrag i CO2 komponenten.
Lavere avgifter for de beste bilene
Utslagspunktet for hvor man begynner å betale CO2 avgift er senket fra 115 til 110 g/km. Dette er ment å fremme salget av biler som har de laveste CO2-utslippene:
– Bellona ville senke til 100, men dette er eksempel på at budsjettet er preget av små skritt i riktig retning.
Den største endringen i avgiftnivået fra i fjor gjelder kjøretøy som slipper ut mindre enn 50 g CO2 per kilometer og kjøretøy som slipper ut mindre enn 110g/km. I den første kategorien finner vi ladbare hybrider som Opel Ampera og Toyota Prius plug-in som kommer neste år. Her vil fradraget per gram utslipp under 50 gram føre til fradrag på 850 kroner, noe som utgør en økning i fradraget på 15,2 prosent pr gram/km i forhold.
I kategorien for biler med utslipp under 110 g/km finner vi små og effektive bensin og dieselbiler. Her blir det fradrag i CO2 komponenten på 750 kroner per gram; det er 21 prosent mer enn i fjor. Transportrådgiver i Bellona, Martin Hviid Nielsen, sier dette er et skritt i rigtig retning:
– Vi skulle gjerne sett at CO2 –komponenten på biler med ulikt utslipp ble enda mer differensiert, gjennom å øke CO2-komponeten for de bilenemed utslipp over 100 g/km.
Nox-avgifter innføres
Det nye i årets forslag til statsbudsjett er at en NOX-komponent innføres i engangsavgiften. Målet er å senke den lokale forurensningen fra dieselbiler, som det har blitt mange av på veiene våre etter at CO2-avgiften fikk mange til å velge diesel framfor bensinbiler. Det var bra for klima, men dårlig for lokalmiljøet.
– Det er fint at man også gjør noe for å få ned NOX-utslippene. Dette viser oss at det aller viktigste vi kan gjøre er å fortsette satsningen på nullutslippsbiler.
Elbiler
I statsbudsjettet varsler regjerningen også at den ikke nå har “konkrete planer om å endre rammebetingelsene for elbiler”, men legger til at “helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy”.
Dette varslet finansdepartementet for en måned siden. Denne vinglingen i signaler om rammebetingelsenne for elbiler fikk Bellona til å sende brev til Stortinget med oppfordring om å inngå et elbilforlik.
Det totale avgiftsnivået er uendret
Effektdelen av engangsavgiften, (hestekreft-avgiften) er svekket i dette forslaget til budsjett.
Det betyr at avgiftene er vridd over fra avgift på motoreffekt mot avgift på utslipp.
– Det er vel greit, for det er ikke hvor mange hestekrefter bilen har som er kritisk for miljøet, det er hvor store utslipp den har, sier Martin Hviid Nielsen – og legger til: En slik lemping på avgiften burde vært fulgt opp med en økning i avgiftsnivået på CO2– komponenten på de mest forurensede bilene.
Vektkomponenten er ikke endret. Dermed blir engangsavgiftene totalt sett omtrent den samme i 2012 som i 2011.
Transnova
Transnova viderføres, med omtrent de samme budsjetter som i fjor.
– Transnova burde vært styrket og ikke bare fortsatt som før, sier en litt oppgitt Hviid Nielsen. – Det er begrenset hva man får gjort av tiltak som monner i transportsekttoren for 74 millioner kroner. På denne måten fortsetter Transnova å være et av regjeringens aller billigste klima-alibier.
Fornybart drivstoff?
Regjeringen har tidligere varslet massiv satsing på fornybart drivstoff. Denne massive satsingen er i så fall godt gjemt i årets forslag til statsbudsjett.
– Vi har så langt ikke funnet noen poster som indikerer noen massiv satsing på fornybart drivstoff, sier Hviid Nielsen.
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...
Russland er i ferd med å trekke seg fra en internasjonal miljøavtale. Avtalen sørget for milliarder i internasjonal finansiering til opprydning av So...