Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. oktober, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
– Den mest positive nyheten er avgiftsnivået for ladbare hybridbiler i årets forslag til statsbudsjett. Slike biler vil nyte godt av større fradrag i CO2 komponenten.
Lavere avgifter for de beste bilene
Utslagspunktet for hvor man begynner å betale CO2 avgift er senket fra 115 til 110 g/km. Dette er ment å fremme salget av biler som har de laveste CO2-utslippene:
– Bellona ville senke til 100, men dette er eksempel på at budsjettet er preget av små skritt i riktig retning.
Den største endringen i avgiftnivået fra i fjor gjelder kjøretøy som slipper ut mindre enn 50 g CO2 per kilometer og kjøretøy som slipper ut mindre enn 110g/km. I den første kategorien finner vi ladbare hybrider som Opel Ampera og Toyota Prius plug-in som kommer neste år. Her vil fradraget per gram utslipp under 50 gram føre til fradrag på 850 kroner, noe som utgør en økning i fradraget på 15,2 prosent pr gram/km i forhold.
I kategorien for biler med utslipp under 110 g/km finner vi små og effektive bensin og dieselbiler. Her blir det fradrag i CO2 komponenten på 750 kroner per gram; det er 21 prosent mer enn i fjor. Transportrådgiver i Bellona, Martin Hviid Nielsen, sier dette er et skritt i rigtig retning:
– Vi skulle gjerne sett at CO2 –komponenten på biler med ulikt utslipp ble enda mer differensiert, gjennom å øke CO2-komponeten for de bilenemed utslipp over 100 g/km.
Nox-avgifter innføres
Det nye i årets forslag til statsbudsjett er at en NOX-komponent innføres i engangsavgiften. Målet er å senke den lokale forurensningen fra dieselbiler, som det har blitt mange av på veiene våre etter at CO2-avgiften fikk mange til å velge diesel framfor bensinbiler. Det var bra for klima, men dårlig for lokalmiljøet.
– Det er fint at man også gjør noe for å få ned NOX-utslippene. Dette viser oss at det aller viktigste vi kan gjøre er å fortsette satsningen på nullutslippsbiler.
Elbiler
I statsbudsjettet varsler regjerningen også at den ikke nå har “konkrete planer om å endre rammebetingelsene for elbiler”, men legger til at “helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy”.
Dette varslet finansdepartementet for en måned siden. Denne vinglingen i signaler om rammebetingelsenne for elbiler fikk Bellona til å sende brev til Stortinget med oppfordring om å inngå et elbilforlik.
Det totale avgiftsnivået er uendret
Effektdelen av engangsavgiften, (hestekreft-avgiften) er svekket i dette forslaget til budsjett.
Det betyr at avgiftene er vridd over fra avgift på motoreffekt mot avgift på utslipp.
– Det er vel greit, for det er ikke hvor mange hestekrefter bilen har som er kritisk for miljøet, det er hvor store utslipp den har, sier Martin Hviid Nielsen – og legger til: En slik lemping på avgiften burde vært fulgt opp med en økning i avgiftsnivået på CO2– komponenten på de mest forurensede bilene.
Vektkomponenten er ikke endret. Dermed blir engangsavgiftene totalt sett omtrent den samme i 2012 som i 2011.
Transnova
Transnova viderføres, med omtrent de samme budsjetter som i fjor.
– Transnova burde vært styrket og ikke bare fortsatt som før, sier en litt oppgitt Hviid Nielsen. – Det er begrenset hva man får gjort av tiltak som monner i transportsekttoren for 74 millioner kroner. På denne måten fortsetter Transnova å være et av regjeringens aller billigste klima-alibier.
Fornybart drivstoff?
Regjeringen har tidligere varslet massiv satsing på fornybart drivstoff. Denne massive satsingen er i så fall godt gjemt i årets forslag til statsbudsjett.
– Vi har så langt ikke funnet noen poster som indikerer noen massiv satsing på fornybart drivstoff, sier Hviid Nielsen.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...