
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. september, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
I Arendal jobbes det for å utvikle et prosjekt hvor batteriene som skal skipes ut i verden fra Morrow Batteries, skal fraktes til havnen med el-lastebiler som får strøm fra asfalten.
I dag må elbil-sjåførene stoppe på ladestasjoner langs veien for å lade batteriene
– I fremtiden kan de slippe det, sier Bellona-stifter Frederic Hauge til VG.
I forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen for første byggetrinn av Morrow Batteries i Arendal denne uka fortalte Frederic Hauge om pilotprosjektet til VG.
– Vi håper å kunne anlegge den første veistrekningen i Norge med trådløs lading av kjøretøy. Det betyr at det legges tråder under asfalten, som gjør at lastebilene lader batteriene sine mens de kjører, sier han til VG.
I intervjuet med VG viser Hauge til at Sverige har kommet lenger i utprøving av såkalt induksjonsteknologi, blant annet gjennom et prosjekt på Gotland og et to mil langt veiprosjekt ved Örebro.
Hauge sier at fremtiden er her.
– Dette ligger nok en del frem i tid, men jeg tror dette kommer til å bli fremtiden på norske veier når alle biler og lastebiler er el-fartøy: Da trenger ikke bilistene stanse for å få fylle opp batteriene.
– Sier du at norske hovedveier i fremtiden vil kunne bli el-veier?
– Ja, det er tror jeg, men først må vi komme i gang, og et prøveprosjekt fra havn og opp til Morrows batterifabrikk kan lære oss mer om hvor stor del av løsningen det kan være.
Les hele saken i VG her.
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...