Nyheter

Elbiler kan få strøm fra asfalten

Frederic Hauge under grunnsteinsnedleggelsen ved Morrow Batteries i Arendal.
Frederic Hauge under grunnsteinsnedleggelsen ved Morrow Batteries i Arendal.
Jack Herheim

Publiseringsdato: 28. september, 2022

Skrevet av: Signy Fardal

I Arendal  jobbes det for å utvikle et prosjekt hvor batteriene som skal skipes ut i verden fra Morrow Batteries, skal fraktes til havnen med el-lastebiler som får strøm fra asfalten.

I dag må elbil-sjåførene stoppe på ladestasjoner langs veien for å lade batteriene

– I fremtiden kan de slippe det, sier Bellona-stifter Frederic Hauge til VG. 

I forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen for første byggetrinn av Morrow Batteries i Arendal denne uka fortalte Frederic Hauge om pilotprosjektet til VG.

– Vi håper å kunne anlegge den første veistrekningen i Norge med trådløs lading av kjøretøy. Det betyr at det legges tråder under asfalten, som gjør at lastebilene lader batteriene sine mens de kjører, sier han til VG.

I intervjuet med VG viser Hauge til at Sverige har kommet lenger i utprøving av såkalt induksjonsteknologi, blant annet gjennom et prosjekt på Gotland og et to mil langt veiprosjekt ved Örebro.

Hauge sier at fremtiden er her.

– Dette ligger nok en del frem i tid, men jeg tror dette kommer til å bli fremtiden på norske veier når alle biler og lastebiler er el-fartøy: Da trenger ikke bilistene stanse for å få fylle opp batteriene.

– Sier du at norske hovedveier i fremtiden vil kunne bli el-veier?

– Ja, det er tror jeg, men først må vi komme i gang, og et prøveprosjekt fra havn og opp til Morrows batterifabrikk kan lære oss mer om hvor stor del av løsningen det kan være.

Les hele saken i VG her.