Havbunnsmineraler øker risiko, ikke sikkerhet
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Fjord Champion:
På grunn av høy varme etter brannen som startet fredag kveld har det frem til nå vært umulig å gå ombord på Fjord Champion. Nå har imidlertid Kystvakten funnet det forsvarlig å bordre skipet. Frederic Hauge var med for å inspisere situasjonen.
Tidligere I dag ble det meldt at Fjord Champion tok inn vann, 150 tonn tonn i timen. Dette førte til at skipet sank med en hastighet på 5 cm i timen. Situasjonen er nå bedret og styrbord side av havaristen er hevet med 1 meter. Lensingen av vann pågår fortsatt.
Havaristen er fortsatt under slep ved Vassøy lykt. Skipet slepes mot rolig farvann hvor det vil være mulig å sette igang nødlossing av olje. Skipet inneholder 746 tonn med bunkerolje og 83 tonn med diesel.
Bellona følger saken videre og kommer tilbake med mer.
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
– Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...