
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Fjord Champion:
På grunn av høy varme etter brannen som startet fredag kveld har det frem til nå vært umulig å gå ombord på Fjord Champion. Nå har imidlertid Kystvakten funnet det forsvarlig å bordre skipet. Frederic Hauge var med for å inspisere situasjonen.
Tidligere I dag ble det meldt at Fjord Champion tok inn vann, 150 tonn tonn i timen. Dette førte til at skipet sank med en hastighet på 5 cm i timen. Situasjonen er nå bedret og styrbord side av havaristen er hevet med 1 meter. Lensingen av vann pågår fortsatt.
Havaristen er fortsatt under slep ved Vassøy lykt. Skipet slepes mot rolig farvann hvor det vil være mulig å sette igang nødlossing av olje. Skipet inneholder 746 tonn med bunkerolje og 83 tonn med diesel.
Bellona følger saken videre og kommer tilbake med mer.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...