–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. november, 2008
Skrevet av: Håvard Lundberg
Nyheter
Tidlig i går morges grunnstøtte et lasteskip utenfor Fagerstrand på Nesodden. Opprydningsaksjonen kom i gang veldig sent.
– Kystverket har ikke lært noe fra tidligere ulykker. Hadde man gjort det kunne man vært i gang med opprydningsarbeidet mye tidligere. Heldigvis har man hatt flaks med forholdene, og så langt har det gått bra, sier Sigurd Enge, skipper i Bellona.
Bellona er for tiden på stedet og følger med på utviklingen i opprydningsarbeidet.
Olje på vannet
Kystverket melder på sine nettsider i dag at det er kommet en tynn oljefilm på vannet rundt havaristen. Mellom 50 og 100 liter med spillolje fra maskinrommet har lekket ut og opptar et område som er 700 meter langt og 100 meter bredt.
Ifølge Kystverket er kontrollert tømming av olje og diesel fra skipet prioritert arbeid, men foreløpig har de ikke tatt stilling til når dette skal gjennomføres.
Photo: (Foto:Kystverket/LN HTD)
Fjord Champion
I mars 2005 havarerte den norske tankeren Fjord Champion ved Søgne kommune i Vest-Agder. Også her kom man sent i gang med opprydningsarbeidet.
– Fjord Champion-havariet viste hvor viktig det er å avklare risikobildet så fort som mulig, slik at man vet hva man står overfor. Da er det avgjørende å få en fjernstyrt miniubåt på plass så fort som mulig, sier Enge, og fortsetter:
– I går var det fine forhold der havariet skjedde, men man kan aldri garantere gode forhold som dette ved slike havari. Ved å være raskt på ulykkesstedet er mulighetene for et godt opprydningsarbeid større. Når tungolje ligger lenge mot kaldt sjøvann blir den tykk og vanskeligere å håndtere.
Sen responstid
I går gikk det 12-13 timer før Kystverket hadde en fjernstyrt miniubåt på plass for å undersøke hvordan lasteskipet lå.
Bellona stiller seg undrende til at det tar så lang tid å få på plass en miniubåt, når vraket ligger 10 minutter med båt unna Oslo, hvor denne type utstyr burde være lett tilgjengelig.
– Kystverket klarer ikke å være tidlig nok ute, det har vi sett gang på gang, og det så vi dessverre også i går, sier Enge.
Også under Server-forliset i januar i fjor utenfor Fedje kom man sent i gang. Det første døgnet gikk bort i organisering, fordi man manglet en reell oljevernberedskap i området.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...