
Store utslippskutt ved bruk av gruveavfall
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. februar, 2011
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
En islandsk containerbåt grunnstøtte i går kveld utenfor Hvaler, inne i landets eneste marine nasjonalpark. Da ulykken skjedde, skal skipets los nylig ha forlatt fartøyet.
Bellona reiser til Hvaler
Sigurd Enge og Frederic Hauge er blant de Bellona-ansatte som fredag formiddag er på vei til ulykkesstedet. Enge forteller at nasjonalparkområdet har store naturverdier, og mener det trenger bedre vern mot oljeuhell.
– Det har skjedd to nesten-ulykker i nærheten bare i løpet av siste halvår. Det er trist, men likevel ingen overraskelse at det skjer et havari med potensielt store konsekvenser der nå, sier han.
– I så viktige og sårbare områder må regelverket strammes inn, slik at losene følger fartøyene helt ut i åpent farvann.
Bellona-rådgiveren, som også er skipper på miljøstiftelsens eget skip, er sikker på at Hvaler-ulykken ikke ville skjedd dersom fartøyet hadde los om bord.
– Bør igangsette nødlossing
– Igjen ser vi at et havari skjer på skip uten los. Slik sett har denne ulykken likheter med både Server-ulykken ved Fedje i 2007 og Full City-ulykken for to år siden, sier Enge.
Fredag formiddag skal det ennå ikke være igangsatt nødlossing av tungoljen på ulykkesskipet ved Hvaler. Det stiller Enge seg uforstående til, og peker på at under Full City-ulykken var nødlossing av tankene med på redusere omfanget av ulykken. Men for at slik lossing skal kunne gjennomføres, må man ha riktig utstyr i beredskap.
– Nødlossing, som ganske enkelt innebærer at oljen pumpes over i et annet skip, er det mest effektive tiltaket for å redusere faren for ytterligere utslipp. Det er gunstige vindforhold utenfor Hvaler nå, så været er ingen hindring, sier han.
Kontaktpersoner for pressen:
Bellonas rådgiver for skipssikkerhet Sigurd Enge er fredag formiddag på vei til Hvaler, og kan nås på 97087533. Øvrige pressekontakter: Informasjonsrådgiver Andreas Kokkvoll Tveit, 48103464, andreas@bellona.no
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...