Nyheter

«Det handler om mer enn to rustne skip»

Runa Skarbø, seniorrådgiver shipping og maritim i Bellona.
Runa Skarbø, seniorrådgiver shipping og maritim i Bellona.

Publiseringsdato: 15. mars, 2022

Skrevet av: Signy Fardal

Etter snart seks år i opplag ved Bru kai på Rennesøy i Stavanger kommune ble den ene av de to supplybåtene slept bort fra kaien 28.februar. Sea Safety, som er full av rust og som sammen med Sea Pilot har vært til stor sjenanse for miljøet og lokalbefolkningen, går en uviss framtid i møte i Danmark .

Siden 2016 har to gamle supplybåter ligget i opplag ved Bru kai, og de ble etterhvert en hodepine for Stavanger kommune. Den tekniske tilstanden til de nær femti år gamle skipene ble stadig dårligere, og ingen tok ansvar for sikkerheten. I august 2021 aksjonerte Bellona   på bakgrunn av mottatte bekymringsmeldinger om skipenes tekniske tilstand. Aksjonen førte til et konstruktivt dialogmøte med Stavanger kommune, Miljødirektoratet, Kystverket og Sjødfartsdirektoratet.

sea safety Sea Saftety slepes bort fra Bru kai. Foto: Rune Nedrebø, Øyposten Credit: Foto: Rune Nedrebø, Øyposten

Sea Safety ble slept av den danske slepebåten Hundter, og får en ny tilværelse i Danmark, hvor den etter hva avisa Øyposten erfarer enten skal settes i stand eller hugges opp.

– Vi i Bellona er glade for at det har vært fremgang i saken etter vår involvering. Likevel mener vi at dette handler om mer enn de to skipene på Bru kai. Det ligger over 100 skip i opplag langs norskekysten, og mange av disse er enten i så dårlig stand at de burde vært resirkulert eller kunne vært (lønnsomt) ombygd til andre formål. Det er også tydelig at kommunene og lokale havner kan slite med å få en løsning på slike situasjoner, når selv en stor og ressurssterk kommune som Stavanger kommune har slitt lenge med å få løst dette. Vi mener myndighetene må komme på banen for å støtte kommunene i å både kartlegge problemet og å rydde opp, sier seniorrådgiver i Bellona og sivilingeniør i marin teknikk, Runa Skarbø.