Nyheter

Norge må ta ledelsen for renere skipsfart i Arktis

Norge kan ta ledelsen for renere skipsfart i Arktis med krav om ‘polar fuel’ i IMO, mener Bellona og Clean Arctic Alliance.
Norge kan ta ledelsen for renere skipsfart i Arktis med krav om ‘polar fuel’ i IMO, mener Bellona og Clean Arctic Alliance.
Foto: Pexels

Publiseringsdato: 20. november, 2025

Skrevet av: Tore Andre Kjetland Fjeldsbø

Bellona og Clean Arctic Alliance har sendt et åpent brev til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Brevet ber Norge om å fremme krav om «polar fuel» i og nær Arktis.

– Klima- og miljøministeren har nå en mulighet til å løfte arktisk skipsfart til et mer klimavennlig nivå. Med støtte fra hele Norden er det en unik anledning til å fremme krav om «polar fuels» i FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, sier Sigurd Enge, seniorrådgiver shipping i Bellona.

– Et slikt initiativ vil redusere utslippene i Arktis, og Norge er den ledende arktiske sjøfartsnasjonen i Norden, legger han til.

Sotutslipp og klima

Sot (black carbon) fra skip er en kortlivet klimaforurensning med ekstrem oppvarmingseffekt. Når sot legger seg på snø og is, mørkner overflaten og smeltingen akselererer. Internasjonal skipsfart står for rundt en femtedel av klimaeffekten fra sot, og utslippene øker i takt med økende trafikk i Arktis.

– Black carbon har vært et av de lengst uavklarte spørsmålene i IMO, og må nå håndteres uten forsinkelse, sier Dr. Sian Prior, Lead Advisor i Clean Arctic Alliance.

Neste mulighet i IMO

Neste sjanse til å vedta regler er på IMO-møtet PPR 13 i februar 2026. Fristen for å sende inn forslag er 5. desember 2025.

– En sterk avtale om polar fuels er avgjørende. Vi ønsker å se et konkret forslag ledet av arktiske land, inkludert Norge, som sikrer raske reduksjoner i sotutslippene i Arktis, sier Prior.

Et tydelig signal

IMO har jobbet med dette i over ti år, men utslippene fra skip i Arktis er fortsatt ikke regulert. «Polar fuel» – drivstoff med svært lave sotutslipp, som DMA, DMZ eller nye alternativer – er tilgjengelig i dag.

Bellona og Clean Arctic Alliance mener Norge har både ansvar og egeninteresse i å ta initiativ innen IMO. Landet har flest skip i arktiske farvann og har tidligere vist lederskap med utslippskontrollområder i norske fjorder og Norskehavet.

– Et norsk forslag til IMO vil sende et tydelig signal om at Norge fortsatt vil lede an for renere skipsfart i Arktis, sier Enge.

Les hele brevet her.