Color Line bruker allerede landstrøm når de ligger til kai i Oslo.
Photo: Foto: Andreas Mathismoen/Bellona
Alle som har reist litt rundt i verden, vet hvor vanskelig det kan være hvis kontakten på den elektriske dingsen man absolutt trenger ikke passer inn i el-uttaket i veggen. Løsningen kan være å frakte med seg en adapter, men for store skip som skal hente strøm fra land er dimensjonene så svære at det ikke ville nyttet.
Photo: Foto: Andreas Mathismoen
Frisk luft og redusert klimautslipp
Landstrøm vil gjøre underverker for lokal luftkvalitet i havnemiljøene, som oftest har en sentral beliggenhet i byene. Det vil erstatte ineffektiv, forurensende fossil energi som båtenes hjelpemotorer motorer i de fleste tilfeller går på ved landligge i dag – for å skape strøm til nødvendige apparater om bord.
I tillegg vil landstrøm være et klimatiltak som monner. CO2-reduksjonspotensialet ved landstrøm i Norge er i Klimakur-rapporten beregnet til 154 500 tonn pr. år i 2020 og 198 100 tonn pr. år i 2030. Det tilsvarer utslippet fra ca. 88 000 – 113000 biler i året.
Viktig barriere overvunnet
– Dette er virkelig noe å glede seg over, sier fagrådgiver på marin forvaltning i Bellona, Sigurd Enge. – En stor barriere i arbeidet med å fremme landstrøm for store skip er nå fjernet. Nå kan jobben begynne! Alle som har snakket varmt om landstrøm, har nå muligheten til å sette ordene om til handling. Det er bare for redere og havnemyndigheter å begynne investeringene.
– De som er raskt ute med å tilpasse seg, bør tilgodeses med lavere avgifter i havnene og slik få et godt konkurransefortrinn! sier Sigurd Enge til sist.
Kontaktpersoner for pressen:
Rådgiver marin forvaltning Sigurd Enge, sigurd@bellona.no, 970 87 533
Kommunikasjonsrådgiver Ruth Lothe, ruth@bellona.no, 905 11 493