Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. november, 1997
Skrevet av: Roger Grøndalen
Nyheter
Dørum fikk i dag overlevert NSB Gardermobanens sterkt kritiserte plan for tetting av lekkasjene i Romeriksporten. Vår oppgave blir å kvalitetssikre den planen som er lagt fram, sier Dørum. Konsulentfirmaet Grøner AS er allerede tatt i bruk for å gjennomgå NSB Gardermobanens handlingsplan som er presentert tidligere. Samferdelsesdepartementet vil i tillegg ta i bruke det svensk selskapet VBB.
Det overordnede målet nå blir å forebygge og gjenopprette miljøskade, fastlår samferdselsministeren. Sjansen for at Gardermobanen ikke blir ferdig til åpningen av den nye hovedflyplassen i oktober neste år, er større enn noensinne.
I midten av desember vil Stortinget bli orientert om tettingsarbeidet. Hvilke ekstrautgifter dette vil føre til blir først klart i februar. Et tall som er lansert er 400 millioner – pluss minus 30 prosent. Saken vil bli lagt fram for Stortinget når tallene er klare, sier Dørum.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...