Samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr – fast track eller sneglefil?
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. august, 2008
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Den russiske krysseren ”Murmansk” havarerte ved Sørvær i Finnmark i 1994. Siden har den vært til konstant bekymring for innbyggerne i Hasvik Kommune, og tidligere denne måneden kom det fram at skipsvraket inneholdt farlige miljøgifter.
– I dag kan de sprette champagnen i Hasvik kommune, og vi skulle gjerne ha vært der sammen med dem, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Miljøgifter
Krysseren ”Murmansk” drev på land i Hasvik da den var i ferd med å taues fra Russland til opphogging i India, og vraket inneholder farlige miljøgifter som PCB, asbest, bly og bromerte flammehemmere.
Tidligere har det kommet fram at fiskeriministeren hadde kjent til miljøgiftene i tre år, og fiskeriministeren måtte tåle skarp kritikk fra miljøbevegelsen. Men i dag er Frederic Hauge bare fornøyd med Helga Pedersen.
Honnør
– Det er akkurat dette vi har sagt hele tiden, og endelig ser det ut til at vi får hevet vraket. Det skal Helga Pedersen ha honnør for, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
– Det er slik handlekraft vi trenger fra en fiskeriminister, og dette bør sette standarden for hva som bør skje med andre vrak langs kysten, sier han.
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...