
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. desember, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Thorbjørn Berntsen gikk tirsdag ut i NRK og kritiserte flere miljøorganisasjoner, deriblant Bellona, for deres samarbeid med næringslivet.
Bellona har siden 1997 hatt et samarbeid med næringslivet, gjennom Bellonas B7-program.
Bellona-leder Hauge understreker at Bellonas samarbeid med næringslivet har ført til konkrete resultater for miljøet.
– Det er viktig å samarbeide med de som forurenser. Det er de som har problemene som kan finne løsningene, sier han.
– Et svært godt eksempel er det nystartede selskapet Yarwil, som er et samarbeid mellom to av våre samarbeidspartnere, gjødselsselskapet Yara og shippingfirmaet Wilh. Wilhelmsen. På oppfordring fra oss har de gått sammen om å utvikle renseteknologi for NOx fra skip, basert på et avfallsprodukt fra kunstgjødselproduksjon.
NRK viste torsdag en liste over noen av annonsørene i Bellonas ferske magasin 101 løsninger (lenke). Det ble misvisende da NRK presenterte annonsørene som Bellonas sponsorer.
Bellonas finansieringskilder er private støttespillere, offentlige bevilgninger, annonsører i publikasjoner og på nettsidene, samt samarbeidspartnere. Bellona har alltid vært åpen om våre finansieringskilder.
Her finner du oversikt over annonsører som betaler for en annonse på Bellonas nettsider.
Nederst på siden finner du en oversikt over Bellonas samarbeidspartnere.
– Det er helt urimelig Å si at vi er talsmenn for de som betaler oss, sier Frederic Hauge.
– Vi har mottatt mye penger fra Statoil for å jobbe med CO2-håndtering, allikevel går det knapt en uke uten at vi kritiserer dem. Et annet eksempel er Borregård, de har vi et godt samarbeid med på mange områder, men vi har også anmeldt dem til politiet når de har hatt uregelmessige utslipp.
– Vår integritet er selvfølgelig ikke til salgs, sier Hauge.
I B7 samarbeider Bellona med bedrifter for å utvikle miljøriktige produkter, tjenester og tilbud. Bellona definerer selv sine miljøfaglige prioriteringer og mål, deretter inviteres bedrifter til å delta på Bellonas premisser. Særlig bedrifter som allerede i dag forstår og tar konsekvensen av framtidens krav til miljøansvar og produksjons- og virksomhetsmetoder, ønsker Bellona å samarbeide med.
Bedriftene som deltar i B7-samarbeidet kommer med sine synspunkter og sin kompetanse. Det gjør også Bellona. Gjennom tett faglig dialog og bilateralt samarbeid jobber vi for å oppnå politisk langsiktighet og forutsigbarhet for bransjen/sektoren som helhet. Dette gjøres ved å utvikle virkemidler og incentiver som gjør at gjør at miljøriktige produkter og tjenester får konkurransefortrinn.
Bedrifter som går inn i et B7-samarbeid med Bellona blir en B7-partner. For å oppnå gode og fremtidsrettede miljøløsninger legges det stor vekt på langsiktighet. B7-partnere forplikter seg derfor til et samarbeid som varer i minst tre år.
Mange samarbeidspartnere
Du kan lese mer om Bellonas samarbeidsprogram med næringslivet her.
Her er en liste over Bellonas B7-partnere:
Liste
Aker ASA
Alstom
Avikom
BAMA
BKK
Borregaard
Brødrene Dahl
BWGas
ConocoPhillips Norge
EBL
E-CO Vannkraft
Eidesvik AS
Eiendomsspar AS
Energiselskapet Buskerud (EB)
Eniro Norge AS
Eramet
Ferrolegeringens Forskningsforening
Foreningen Næringseiendom
Hafslund
Marine Power
Nexans Norway AS
NOAH Holding AS
Norsk Industri
Norsk Teknologi
Norske Shell AS
Omegavita
Pon Power
Rema 1000
SAS
Shell
Siemens
Statkraft-alliansen AS
Statnett
Statoilhydro
Veolia
Wilhelmsen Marine Services AS
Yara International ASA
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...