Utgivelse

Klimamyter i sosiale medier – Hvordan sikre en faktabasert klimadebatt?

Klimamyter i sosiale medier
Klimamyter i sosiale medier

Forfatter: Analyse & Tall

Forlegger: Bellona

Fakta er en helt sentral del av grunnlaget for et opplyst samfunn. Uten fakta og mulighet til å skape en felles forståelse forvitrer grunnlaget for demokratiet og vår verdensorden. Usikkerhet kan føre til handlingslammelse og videre til apati.

Derfor mener Bellona at desinformasjon og bevisst feilinformasjon om klima er en av vår tids største trusler.

I denne rapporten avdekker Bellona og Analyse & Tall at myter og falsk informasjon om klima gjennomsyrer kommentarene på innleggene til norske politikere og medier på Facebook og X. Hele 43 prosent av klimarelaterte kommentarer på Facebook går imot vitenskapelig konsensus og er basert på rent sprøyt. Det er da illevarslende at moderselskapet Meta nå vil avvikle sin ordning med profesjonell
faktasjekk og potensielt forverre situasjonen. Også nettet er utsatt for «enshittification» – en oppfatning av at produkter og tjenester bare blir
dårligere.

Klimamytene som spres bekrefter også en ny trend. Over halvparten av disse kommentarene fremmer et synspunkt om at klimaløsninger ikke virker. I 2025 er det umulig å fornekte at klimaendringer skjer, og at de er menneskeskapte; motstanden handler nå om å så tvil om løsningene, som i mange tilfeller krever sterke grep og betydelige investeringer.

Denne tendensen er svært farlig, og betydningen kan ikke underdrives. I særlig grad ser Bellona dette som en trussel mot barn og ungdom, som er sårbare for desinformasjon. Barn og unge får oftere med seg nyheter i sosiale medier enn i redaktørstyrte medier, ifølge Medietilsynets undersøkelser. Med verken redaktørstyring eller faktasjekk kan konsekvensen bli en generasjon av desillusjonert ungdom, som enten motarbeider endring eller bare tror det ikke nytter.

Bellona vet at det nytter å slåss, og vi skal fortsette å være et levende eksempel på det. Klimakamp dreier seg om å gjøre ting bedre, mindre forurensende, mer effektivt og stabilt, og sikre en fremtid for alle. Da må vi desinformasjon til livs. Vi ser frem til Kulturdepartementets kommende strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon, som legges frem denne våren.