Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. juni, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
– Veldig snart blir både oljeboring og utbygging av store vegprosjekt helt unødvendig. Og innen fem år kan du sitte på i en selvkjørende bil du ikke vil eie. Fremtiden er her raskere enn de fleste aner, sier Tony Seba.
Han foreleser ved flere universiteter i USA og er en av de fremste tenkerne innen bærekraftig markedsutvikling og ren energi. Han mener de fleste slike skifter skjer brått og at flere slike er like rundt hjørnet.
Han kaller det «disruption». Det handler om skifter eller overganger som skjer når én eller flere nye teknologier kobles med en god ide på en måte som får store konsekvenser. Det er ikke så komplisert som det kan virke.
– Vi har allerede hatt mange slike skifter der ingen ville trodd det i forkant om noen hadde påstått at det ville gått så fort eller betydd så mye, sier han og ramser opp «disruptions»:
– Eksemplene er mange, og de betyr alltid mye. Veldig mye, sier Seba.
– Det skyldes alltid ny teknologi, og gjerne kobling av flere. Og nå har vi flere skifter på gang, like foran oss. Den eneste forskjellen fra før, er at skiftene går stadig raskere, sier Tony Seba.
Han mener det første virkelig store som vil skje handler om biler, eller persontransport:
– Det er ingen tvil om at el-biler vil overta for de fossildrevne. Allerede i 2020-21 vil de være billigere i kjøp og bruk enn fossilbilene. Det er veldig snart. Og folk vil gripe muligheten, ikke mest fordi det er miljøvennlig, men fordi det er billigst.
Det neste er selvkjørende biler, mener han. Også det fordi de er billigere. En hovedforklaring er at den massive datakraften som trengs fort blir både raskere, mer kompakt og billigere.
– De selvkjørende bilene som går i Singapore og Pittsburgh har radarer som for lengst gode nok, men de krymper og blir billigere. Siden 2012 har prisen sunket fra $ 70 000 til $ 250. Men kraften som trengs for å analysere det som skjer innenfor 200 meter fra bilen, er enorm. Bilen, egentlig en «datamaskinen på hjul», må spa unna mange gigabyte i sekundet. Men nå er også datadelen både billig nok og liten nok, sier Seba.
Og ifølge Tesla-gründer Elon Musk lærer bilene også fort, og dermed blir de stadig tryggere. Sist vinter sa han at selvkjørende biler vil kunne kjøre tvers over USA innen utgangen av 2017.
– Alt dette betyr at selvkjørende biler vil komme raskt. Det tar noen få år, men det er fordi myndighetene først må overbevises om at autopilot er tryggest. Amerikanske myndigheter er allerede der.
Han er ikke den første som har påpekt det usmarte i at det er for mange biler i gatene, at bilene står stille minst 95 prosent av tiden og at det er et evig mas å finne parkering.
– Det vil løse seg, mener han. – De selvkjørende bilene kommer:
Både Tesla og andre produsenter av el-kjøretøy lover at de vil holde stadig lenger. En ny el-buss anslås i dag å klare 800 000 kilometer, den neste Teslaen skal visstnok tåle 1,6 millioner. De er også mye billigere å vedlikeholde enn kompliserte fossil-biler.
– Ingen familie kjører så langt. Derfor gir det mening å dele på bilene, slik flere car-pool-grupper jo gjør allerede. Med selvkjørende biler med lang levetid forandrer alt seg, mener han. Med dem kan du bestille henting, la den frakte deg dit du skal og ikke parkere, men la bilen kjøre videre til nestemann som har bestilt. Får han rett, vil vi gå fra privatbiler til «transport som service», akkurat som musikk vi abonnerer på. Det har skjedd fordi det både er mer praktisk og mye billigere. – Og med det vil det bare trenges 1/10 så mange biler. Og det vil skje fort.
– Hva med rushtiden der mange skal transporteres, du får ikke 10 personer inn i hver bil?
– Ikke alle som reiser i rushtiden må reise akkurat da, de kan spre seg mer utover, sier han, og mener det vil holde.
Ytteligere en konsekvens er at de færreste vil trenge fossilbilene lenger. Prisene vil falle, bruktbilmarkedet vil kollapse, ifølge Seba, fordi det er billigere å bruke bildeling enn sin egen bil, selv hvis den er nedbetalt.
– Men fossilbilen min har fortsatt en verdi for meg. Jeg beholder den heller enn å «gi» den fra meg…?
– Det kan hende, og det kan nok forsinke utviklingen. Men at det skjer fortere enn du aner, tviler jeg ikke på.
Hvis det Tony Seba ser i krystallkulen er riktig, betyr det ikke bare at behovet for nye veier og parkeringsplasser vil forsvinne, slik at man kan bygge grønne lunger eller boliger der asfalten ligger i dag. Det betyr så at etterspørselen etter olje vil synke dramatisk. og dermed prisen.
– Det gjør utvinning av mange oljereserver ulønnsomt, særlig på dypt vann. Man må veldig snart levere oljen billigere enn $ 20 fatet for å konkurrere, om litt enda lavere.
Det har igjen sammenheng med at solenergi blir så fort billigere og mer effektiv. Det gjør også batterilagre, så man har strøm å ta av også om natta. (I solfattige områder som Finnmark må man bare supplere med vindkraft, sier han.)
– En siste forandring som vil bety mye, er at «alt» vil få batterier og vil dele strøm med hverandre etter behov, for eksempler hus i tillegg til biler: Om 5-10 år vil mange se seg tilbake og synes dette er helt naturlig, like naturlig som man bruker en smart-telefon i dag. Og alt skjer fordi det er billigere – og mer praktisk.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...