–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. juni, 2016
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
– Et 30-årsjubileum er en ypperlig anledning til å starte noe nytt. Solenergi og batterier er i ferd med å forandre verden. Vi har opparbeidet oss et godt utgangspunkt. Nå tar vi det store grønne spranget, sier Bellonas grunnlegger Frederic Hauge.
Bellona ble i forrige uke eiere av 30 prosent av aksjene i Rensea, et selskap som utvikler elektriske fremdriftssystemer for maritim sektor og produserer batterier for dette formålet.
I dag signeres papirene som etablerer batteriselskapet BEBA, et selskap som skal utvikle, selge og drifte elektriske fremdriftssystemer og batteripakker.
BEBA (Bellona Energystorage, Battery and Applications) vil være eier av Bellonas aksjer i Rensea. Samtidig vil selskapet være initiativtager for et tredje selskap som skal etablere industriell og finansiell aktivitet for å elektrifisere gruvemaskiner og anleggsutstyr under navnet HeavyEV.
BEBA skal også drive forskning og utvikling for å sette sammen batterier, og for å utvikle bedre batterier.
– Vi har tradisjon for å gå noen skritt foran. Norsk maritim sektor, gruvedrift og anleggsbransje har stort potensial, både økonomisk og for utslippskutt, sier Hauge.
– Norge er rett sted å starte
– Etter mange års arbeid med elbiler og elektrifisering av skip er det på tide å bruke vår kompetanse og delta i fremskrittet selv. Norge er det riktige stedet å starte, med overskudd av fornybar kraft og kompetansen som trengs for å eliminere utslipp, sier Hauge.
Bellona har allerede deltatt i et vellykket samarbeidsprosjekt med internasjonale partnere på Island, hvor man bygde om en gammel seilskute til å gå på el-motor og batterier.
– Beviset heter Opal og brukes til hvalsafari på Island og Grønland. Selskapet Northsailing kjører nå turistene lydløst og utslippsfritt i de sårbare områdene i Arktis, forteller Hauge, som selv tilbragte sommerferien om bord på Opal i fjor.
Kan bytte battericeller enkeltvis
I BEBAs batterier er at battericellene kan skiftes ut enkeltvis ved behov.
– Man kan enkelt bytte ut enkeltceller når de blir utslitte, eller når teknologien har gått framover og man ønsker å bytte til mer effektive battericeller, sier Hauge.
Han tror slike batterier vil sette fart i elektrisk omlegging til sjøs. Designet av batterikassene gjør de mye mer kompakt og vil være en del av ballasten skip trenger.
– Det kommer til å skje en Tesla-revolusjon til sjøs, og vi vil være med å sette fart i den. En enklere løsning, hvor man kan skifte ut batteriet uten å måtte ta båten opp på land, vil være et viktig fremskritt, sier Hauge.
Batterier som ballast
Han sier dagens batterier ikke er optimale for maritim sektor.
– I en båt kan de tunge batteriene også fungere som ballast. Men dagens batterier bygger gjerne i høyden, noe som gjør at man må ha ballast i tillegg. Det er unødvendig.
Norge har allerede en batteriferge og en elektrisk fiskebåt, og i sommer sjøsettes den elektriske turistbåten Seasight på Nærøyfjorden.
En lignende omveltning er også på vei i bygg- og anleggsbransjen.
– Ja, revolusjonen er også på vei til byggeplassene. Det finnes allerede elektriske gravemaskiner, kraner og hjullastere. Vi vil bidra til at denne omveltningen skjer raskere enn den ellers ville gjort, sier Hauge.
Bellona-båten på strøm
Bellonas eget miljøskip Kallinika er neste prosjekt ut. Deretter følger elektrifisering av flere båter i Northsailings flåte.
– «Seeing is believing». Kallinika skal være vårt verktøy for å overbevise alle om at endringen må skje nå, sier Hauge engasjert.
Bellona er fra før deleier i selskapene Sahara Forest Project som driver med dyrking av mat i drivhus i ørkenområder, Ocean Forest som forsker på miljøvennlig oppdrett og eRoute71 som bygger og drifter ladestasjoner.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...