Nyheter

Color Line vil bygge verdens største hybridferge

Color Line har siden 2011 hatt landstrøm til skipene som går mellom Oslo og Kiel. Det sparer Oslo for store utslipp. Nå skal også Sandefjord få landstrøm og plug in-hybridferge.
Color Line har siden 2011 hatt landstrøm til skipene som går mellom Oslo og Kiel. Det sparer Oslo for store utslipp. Nå skal også Sandefjord få landstrøm og plug in-hybridferge.

Publiseringsdato: 2. september, 2016

Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld

Color Line vil gå på batteri inn og ut av Sandefjord på vei til Strømstad. – Dette er banebrytende, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

– Jeg vil gratulere både Color Line og innbyggerne ved Sandefjordsfjorden med dagen. At skipene kan skru av motoren inne i fjorden vil merkes godt for naboene, passasjerene og de ansatte, sier Hauge, som selv er fra Sandefjord.

I anbudet som Color Line leverer til Sandefjord kommune, skisserer de et nytt skip med navnet «Color Hybrid» som skal lades med strøm fra land og gå på batteri ut hele Sandefjordsfjorden. Skipet vil bli verdens største plug-in hybridferge på 160 meter, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer.

– Dette bringer oss nærmere visjonen om utslippsfri skipsfart, og viser igjen at Color Line ikke bare prater – de gjør noe, sier Frederic Hauge.

 

Kommunen stiller miljøkrav

Han roser også Sandefjord kommune for å legge stor vekt på miljø når de skal tildele seilingstider.

– Kommunen legger vekt på et lavest mulig utslippsnivå, og nevner både landstrøm og batterier i utlysningen. De har gjort en grundig juridisk prosess som andre havnebyer kan og bør dra nytte av, sier Hauge.

Han roser Color Line for at de tør å være nytenkende og dristige.

– Hybrid-teknologi på så store skip er banebrytende! Color Line har allerede installert landstrøm til sine ferger i Oslo og Larvik, noe som sparer disse byene for store utslipp, sier Bellona-lederen.

Han mener landstrøm og batteridrift bør bli påbudt i norske havner og fjorder.

– For meg er det utrolig gammeldags at skip i norske havner helt lovlig går på tomgang og slippe ut masse NOx og partikler i norske byer er utrolig gammeldags. Color Line har gått foran og vist at det finnes alternativer. De har driftet sitt anlegg i Oslo i fem år uten problemer. Nå viser de at man også kan seile stille og uten utslipp ut norske fjorder, sier Hauge.