Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. september, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
– Jeg vil gratulere både Color Line og innbyggerne ved Sandefjordsfjorden med dagen. At skipene kan skru av motoren inne i fjorden vil merkes godt for naboene, passasjerene og de ansatte, sier Hauge, som selv er fra Sandefjord.
I anbudet som Color Line leverer til Sandefjord kommune, skisserer de et nytt skip med navnet «Color Hybrid» som skal lades med strøm fra land og gå på batteri ut hele Sandefjordsfjorden. Skipet vil bli verdens største plug-in hybridferge på 160 meter, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer.
– Dette bringer oss nærmere visjonen om utslippsfri skipsfart, og viser igjen at Color Line ikke bare prater – de gjør noe, sier Frederic Hauge.
Kommunen stiller miljøkrav
Han roser også Sandefjord kommune for å legge stor vekt på miljø når de skal tildele seilingstider.
– Kommunen legger vekt på et lavest mulig utslippsnivå, og nevner både landstrøm og batterier i utlysningen. De har gjort en grundig juridisk prosess som andre havnebyer kan og bør dra nytte av, sier Hauge.
Han roser Color Line for at de tør å være nytenkende og dristige.
– Hybrid-teknologi på så store skip er banebrytende! Color Line har allerede installert landstrøm til sine ferger i Oslo og Larvik, noe som sparer disse byene for store utslipp, sier Bellona-lederen.
Han mener landstrøm og batteridrift bør bli påbudt i norske havner og fjorder.
– For meg er det utrolig gammeldags at skip i norske havner helt lovlig går på tomgang og slippe ut masse NOx og partikler i norske byer er utrolig gammeldags. Color Line har gått foran og vist at det finnes alternativer. De har driftet sitt anlegg i Oslo i fem år uten problemer. Nå viser de at man også kan seile stille og uten utslipp ut norske fjorder, sier Hauge.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...