Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. januar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Mest kjent for oss i Europa er prosjektene CUTE og ECTOS. CUTE skal teste ut 27 Mercedes Benz busser på ordinære ruter i ni europeiske byer fra i år og to år fremover. Byene som er med er Stockholm, London, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Luxemburg, Stuttgart, Hamburg og Porto. Oslo forsøkte å komme med i prosjektet, men det glapp i siste liten. En buss var her på 14 dagers prøvekjøring sommeren 1999.
ECTOS er CUTEs søsterprosjekt. I dette prosjektet vil man i år sende tre Mercedes Benz busser til Reykjavik. Norsk Hydro bygger fyllestasjonen. Island har tatt mål av seg til å være uavhengig av fossil energi i løpet av 30 år, også i fiskeflåten. Bussene vil testes ut over en periode på fire år. CUTEs andre søsterprosjekt heter STEP og foregår med tre Mercedes Benz busser i Perth i Australia.
FN har sitt eget program rettet mot utviklingsland. Her vil man sent i 2003 begynne demonstrasjon av hydrogenbusser og fyllesystemer i en rekke byer. Beijing, Kairo, Mexico City, New Dehli, São Paulo og Shanghai er med. Hvor mange busser som inngår i prosjektet har vi imidlertid ikke klart å få en sikker kilde til.
Et annet demonstrasjonsprogram foregår i Europa, hvor en hydrogenbuss med flytende hydrogen skal gå vekselvis i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike og Italia. Videre skal Irisbus (Renault og Iveco) kjøre en liten brenselscellebuss i Torino fra i år.
Japan vil også starte real-life tester i år. De første bussene som tas i bruk kommer fra Hino Motors (Toyota) og vil trafikkere en ny rute langs Tokyos sjøside.
I California vil California Fuel Cell Partnership sette 6 til 7 brenselscellebusser på veien (enkelte av dem ikke før i 2004). California Fuel Cell Partnership har fra før 20 brenselscellebiler av ulike merker og disponerer tre hydrogenstasjoner. Washington DC vil også få en buss fra Georgetown University. Universitetet gjorde sin første demonstrasjon av en brenselcellebuss så langt tilbake som i 1983.
Fra før finnes det en del mindre prosjekter spredd rundt i verden. Mest kjent for oss i Norge er antagelig bussene på München flyplass.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...