–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. juli, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Japan:
Spedisjonsselskapet Federal Express’ avdeling i Japan tok i dag, som første firma i landet, i bruk en brenselcelle-bil til kommersiell kjøring. HydroGen3 som er utviklet av General Motors i USA, trillet i dag tidlig ut fra Federal Express sin godsterminal i Tokyo lastet med dokumenter, pakker og annet som skal leveres til ulike mottakere i sentrum av Tokyo.
Prosjektet Federal Expess og GM er sammen om er en del av GMs HydroGen3 testprogram for brenselceller. HydroGen3 er den første brenselcelle bilen med hydrogen som drivstoff som kjører på offentlige veier i Japan.
HydroGen3 er basert på en Opel Zafira MPV og har en brenselcelle som blir drevet av flytende hydrogen. Bilen kan kjøre rundt 40 mil på en 68 liters tank, og kommer ikke til å ligge i veien for noen med sin toppfart på 160 km/t. Planene for bilen ble første gang vist på Tokyo Motor Show i 2001, og den offisielle lanseringen av prototypen fant sted i Monaco i desember 2002.
Bilen skal kjøre vanlige leveringsoppdrag i Tokyo området t.o.m. juni 2004. Foreløpig er det kun en bil som skal testes ut i løpet av det kommende året. Da skal Federal Express samle inn data om drivstoff-effektiviteten og andre faktorer ved bilen under hyppig og krevende bruk. Resultatene fra dette vil GM bidra med som en del av selskapets deltakelse i the Japan Hydrogen and Fuel Cell Demonstration Project.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...