Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. september, 2005
Nyheter
Pressemelding:
Etter en foreløpig gjennomgang av SFTs nye tiltaksanalyse ser Bellona følgende mangler:
Vi mener at i en tiltaksanalyse bør SFT:
1) Foreta en fullstendig analyse av kontantstrømmen til tiltakene ved å gjennomføre;
a) En konkret prosjektvurdering, vurdering av investeringskostnader, driftskostnader og inntekter
b) En vurdering av andre reelle inntekter / kostnadsbesparelser for staten,(Kyoto, Nox, utsatte fjerningskostnader for offshoreinstallasjoner, inntekter fra EOR (skatt og SDØE))
c) En verdsettelse av ringvirkninger i form sysselsetting, kompetanseutvikling, teknologieierskap, osv
2) Inkludere betydelige potensielle utslippsreduksjoner som er utelatt i tiltaksanalysen, herunder;
a) Elektrifisering av sokkelen med kraft fra land . I en økonomisk vurdering av elektrifisering, må følgende forhold inkluderes:
i) Investeringskostnader ved elektrifisering: Kabler, annet utstyr, tilpasninger etc. Pga av teknologisk utvikling, må nye kostnadsberegninger utføres. Her må det også tas høyde for å erstatte turbiner som driver maskiner direkte.
ii) Reduserte produksjonskostnader for energi, pga høyere virkningsgrad i store gasskraftverk
iii) Reduserte driftskostnader på sokkelen: Mindre vedlikehold, høyere driftsregularitet
iv) Reduserte kostnader til CO2-avgift offshore, ca 3 milliarder per år
v) Økt verdiskapning med økt CO2-mengde tilgjengelig for meroljeutvinning på norsk sokkel: 174 milliarder kroner over 40 år med oljepris på USD 30/fat, og årlige inntekter for staten på 1,2 milliarder kroner.
vi) Verdien av en reduksjon på opp i mot 40000 tonn i årlige NOx-utslipp. (Jf OD, 2005)
b) Fangst av CO2 fra store industrielle punktkilder som:
i) Statoil Mongstad raffineri: 1,66 millioner tonn
ii) Gassco Kårstø 1,65 millioner tonn
iii) Statoil Tjeldbergodden metanolfabrikk: 550 000 tonn
iv) Snøhvit LNG energianlegg: 625 000 tonn
v) Noretyl Rafnes: 525 000 tonn
vi) Norcem Kjøpsvik: 525 000 tonn
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...