Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Oslo har i disse dager besøk av en av Europas første brensecelledrevne biler- nærmere bestemt Zevcos Londontaxi. Egil Otter, informasjonsjef i NAF ønsket brenselcelleteknologien som muliggjør forurensingsfrie biler velkommen.
Frederic Hauge fra Bellona kalte oljebransjen for en solnedgangsbransje og fortalte tilhørerne at rent hydrogen kan bli en stor eksportvare for Norge dersom vi i tide utvikler og tar i bruk de unike mulighetene landet vårt har.
Brenselceller
En brenselcelle produserer elektrisk strøm fra hydrogen uten å avgi andre avfallsstoffer enn rent vann. En bil med slik teknologi avgir ikke forurensende forbindelser, og bidrar derfor ikke til å øke utslippet av klimagasser eller til å redusere luftkvaliteten i byene. Brenselceller blir derfor et viktig ledd i arbeidet for å løse miljøproblemene knyttet til transportsektoren. Bilprodusentene har som mål å tilby slike biler for markedet i løpet av 2004 – de første bussene kommer allerede i 2002. Dette kan få stor betydning for næringslivet i Norge – naturgass er nemlig den viktigste kilden til hydrogen.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...