![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. september, 2000
Skrevet av: Jens B. Smith
Nyheter
US National Aeronautics and Space Administration (NASA) startet nylig et forstudie av hydrogendrevne fly. «The Zero CO2 Emissions Technology Project» har 3-årig tidsramme, og skal fokusere på hydrogen i forbindelse med sivil luftfart. Hydrogen anses å være et aktuelt drivstoff for jetmotorer, men det skal også vurderes hvor vidt det er mulig å utvikle brenselceller som er egnet til luftfartsformål. Det betyr i så fall fremtidige lydløse elektriske fly som ikke avgir skadelige avfallsstoffer.
For noen uker siden skrev Bellona om ett liknende prosjekt i regi av DaimlerChrysler Aerospace Airbus hvor det tas sikte på å utvikle hydrogendrevne jetfly. NASA-prosjektet ble offentliggjort omtrent samtidig. Den økende aktiviteten rundt hydrogen innen luftfart kan ses i sammenheng med sektorens behov for å redusere utslippene. En ny britisk undersøkelse fra «The Institute og Public Policy Research» konkluderer blant annet med at luftfart er den delen av transportsektoren som hurtigst øker utslippene av drivhusgasser.
Sist gang NASA eksperimenterte med hydrogendrevne fly var i 1950- og 60-årene. Da ble det laget et B-57 jetbombefly som delvis fløy på hydrogen. I 1988 laget det tidligere Sovjetunionen et passasjerfly, et Tupolev 154, hvor en av tre motorer ble konvertert til hydrogen.
Hensikten med forstudiet er å analysere de ulike kostnadene og behovene, samt å undersøke forskjellige tekniske løsninger. Hydrogen anses å være et nesten perfekt drivstoff i CO2-sammenheng, men løser ikke nødvendigvis NOX-problematikken forbundet med jetmotorer. NOX dannes gjennom reaksjoner mellom luftas oksygen og nitrogen som følge av høye temperaturer.
Dersom det viser seg at det er mulig å utvikle et elektrisk propellfly med brenselceller kan situasjonene bli en helt annen. En hydrogendreven brenselcelle avgir ikke skadelige stoffer. Det eneste avfallsproduktet fra et slikt fly vil være vann. Forskningsgruppen som arbeider med prosjektet anser både PEM og SOFC som aktuelle brenselceller. Forstudiet skal hjelpe NASA til å avgjøre om det er fornuftig å satse på slike fly. Sentrale spørsmål er blant annet hvor vidt det er mulig å redusere vekten av brenselcellen og elmotorene tilstrekkelig.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...