Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. juni, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Kapasitet på mer enn 70 biler
Stasjonen kan lagre 10m3 flytende hydrogen, noe som er nok til å fylle opp mer enn 70 brenselcelle biler. Ved fylling blir det flytende hydrogenet først konvertert til gass og fylleprosessen tar i underkant av 10 min for en tank på 140 liter. Totalt har fyllestasjonen kostet rundt 2,5 millioner US dollar, og summen i sin helhet er dekket av japanske myndigheter.
Bred hydrogen-kompetanse
Ariake Hydrogen Station er et samarbeid mellom Showa Shell og Iwatani. Showa Shell er et japansk foretak i Shell-gruppen og er med i ulike hydrogenrelaterte prosjekter i Japan. Iwatani som handler b.la. med industrigass, skal levere det flytende hydrogenet gjennom underselskapet Iwatani Industrial Gases Corp. Det var Iwatani som først introduserte produksjon av flytende hydrogen i Japan ved å levere hydrogen som drivstoff til det nasjonale rom-programmet. Selskapet er også involvert i utviklingen av hydrogenstasjoner i Osaka og Tsurumi.
To-delt prosjekt
JHFC-prosjektet er to-delt og består av et testprogram av brenselcellebiler (FCV) som blir styrt av den japanske Electric Vheicle Association (JEVA) der bilprodusenter som Toyota, Nissan, Honda, General Motors, Daimler Chrysler og bussprodusenten Hino er alle med for å teste sine modeller. Den andre delen er et demonstrasjonssprosjekt av hydrogenfyllestsjoner som Engineering Advancement Association of Japan (ENAA) leder. JHFC-prosjektet har seks hovedmål:
Les mer om fyllestasjonen i Tokyo hos Fuel Cell Today (ekstern link)
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...