– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. november, 2000
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Må man kjøre fossilt
I byene velger stadig flere å ikke ha bil. I stedet for køkjøring og leting etter parkeringsplass, foretrekker man å lese avisen på trikken eller sove på bussen. Enkelte har kanskje regnet ut hvor mange taxiturer man får råd til ved å droppe bilholdet, og funnet ut at det er ganske kjekt å kjøre stor Mercedes med sjåfør de få gangene man virkelig må ha bil. Foretrekker man likevel å ha bil i byen, er elbiler ikke bare det eneste miljøvennlige alternativet. De er også svært komfortable og lettkjørte i tett bytrafikk. Likefullt er mange avhengig av en større bil med rekkevidde utover ti mil. Miljøbevisste, men bilavhengige, nordmenn kan velge mindre forurensende biler. Variasjonen i utslipp og energiforbruk blant dagens personbiler er stor, og den teknologiske utviklingen innenfor bensin- og dieselmotorer gir oss stadig nye biler med lavere utslipp enn sine forgjengere.
Hybridbilen finnes
Både Toyota og Honda har lansert såkalte hybridbiler i det norske markedet. Hybridbiler drives, som navnet antyder, av en kombinasjon av batterier og bensin. Toyota Prius, som koster omkring er 260 000 kroner, har en 1,5 liters VVT-i bensinmotor på 53 kw, i kombinasjon med en elektrisk motor på 33 kw. Ved tomgangskjøring og lave hastigheter, som køkjøring, er bensinmotoren slått av, og bilen drives kun av batterier og elmotor, mens ved akselerasjon og høyere hastigheter bruker bilen begge motorene. Hybridteknologien gjør bilen svært energieffektiv ved bykjøring, med forbruk på 0,46 l / mil i tett bytrafikk. Dette gir et CO2 utslipp på 109 g/km, som er lavt for en bil i denne størrelsen. Prius er en femseters sedan i liten mellomklasse, med komfort og ytelser som en vanlig personbil.
Diesel blir bedre og bedre
Ved kombinert landeveiskjøring og bykjøring har Toyota Prius et forbruk på 0,51 l/mil, som gir CO2- utslipp på 120 g/km. Dette er et nivå som en rekke moderne dieselbiler kan hamle opp med. Volkswagen Polo 1,4 tdi er en av disse. Ved blandet kjøring bruker denne bilen kun 0,44 l/mil, og ved langkjøring kryper forbruket godt under 0,4 l/mil. Denne bilen koster 179000 kroner, altså 80 000 kroner mindre enn Toyotas hybridbil. Er man avhengig av større plass, er VW Bora 1,9 tdi et alternativ. Ved blandet kjøring har den samme forbruk som Toyota Prius, og koster 250 000 kroner.
Forskjell på by og land
Man trenger altså ikke nødvendigvis noen dyr og avansert hybridbil for å kjøre med lave CO2-utslipp. En liten dieselbil gir både lavere utslipp og bra biløkonomi. Store deler av norsk bilpark holder seg stort sett i grisgrendte strøk, og da er diesel et godt valg. Men CO2 er ikke alt- i storbyene betyr andre utslippskomponter, og da særlig partikler mye. Til tross for store tekniske framskritt, har bilfabrikantene foreløpig ikke lykkes med å eliminere partikkelutslippene fra sine dieselmotorer. Inntil partikkelutslippene fra dieselmotoren går ned mer, bør ikke dieselbilene bli dominerende i bytrafikken. Toyota Prius, med sine svært moderne bensinmotor og hybridteknologi, er dermed et bedre alternativ for den som kjører mye i byen. Utslippene av Nox og HC ligger på en brøkdel av de nåværende EU-kravene, og den tilfredstiller også kravene som kommer i 2005 med god margin. Kjører man kun i byen, derimot, bør man ligge unna alle biler med bensin eller dieselmotor. Kjør heller elektrisk, og selvfølgelig, aller helst kollektivt!
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...