– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Nullutslippskjøretøy (batteribiler og hydrogenbiler) er ny teknologi som fremdeles produseres i små serier. Blant annet av denne grunn blir prisene høye. Teknologien må derfor ha fødselshjelp inntil markedet er etablert og produksjonskostnadene synker.
Under budsjettforliket i høst ble det bestemt at nullutslippskjøretøy skal fritas for merverdiavgift fra og med sommeren 2001. Dette betyr at elbilene nå kan konkurrere med bensinbiler av samme størrelse dersom man regner inn drivstoffkostnader. Dette vil gjøre at det ikke lenger er et økonomisk tap å kjøpe en forurensningsfri bil. I tillegg får man gratis parkering på offentlige plasser, gratis bomringer, billig forsikring og slipper årsavgiften.
Elbilene som selges i Norge i dag, har en rekkevidde på omtrent 7 mil (en dyktig sjåfør kan få den til å gå et par mil lenger). Dette betyr at dette vil være en anvendelig bil for svært mange: Dersom man har kortere vei enn 7 mil til arbeid / kollektivknutepunkt, vil man kunne bruke bilen til arbeid / knutepunkt, fullade den i løpet av dagen, kjøre hjem igjen og innom butikken på veien, halvlade den under middagen, bruke den til noen mils transport på kvelden, for så og fullade den under natten.
Dersom du har behov for lenger rekkevidde finnes det alternativer fra utlandet. I USA finnes det elbiler med betydlig lengre rekkevidde (Se link under for tekniske data og priser. Enkelte finnes på det europeiske markedet). Hydrogenbilene vil ikke ha rekkeviddebegrensning, fordi de tankes som bensinbiler.
Rekkevidden til elbilene som er vanlige i Norge i dag, vil tilfredsstille de aller fleste bilbrukere på de fleste dagene i året. Dersom du kartlegger ditt eget reisemønster, vil du antagelig overraskes over hvor stor del en batteribil vil kunne dekke. Særlig dersom du passerer en bomring til og fra arbeid, bør du regne over om ikke nullutslippsbilen vil være den mest økonomiske bilen å eie.
Fordeler ved kjøp av nullutslippsbil (elbil)
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...