Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
BilNorge melder at bilen på bildet kalles for EcoSpeedster. Det sikter til at den går fort med et lite forbruk. Under det strømlinjeformede panseret sitter en liten 1,3 liters common rail dieselmotor med dysetrykk på opptil 1600 bar. Motoren gir 112 hestekrefter og det er nok til en toppfart på 250 km/t.
Lav luftmotstand og vekt bidrar til toppfarten men også til det lave forbruket under normal kjøresyklus. Forbruket på 0,25 liter diesel på mila i en vanlig kjøresyklus og bilen klarer EU4-avgasskravene (gyldig fra 2005).
Forbruket blir nok høyere mellom hendene på en vanlig, dødelig forbruker som trolig vil benytte hestekreftene mindre fornuftig enn den forsiktige kjøresyklusen. Neppe verdens mest nyttige bil heller, men en liten prøvetur på Rudskogen
.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...