– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Mercedes Sprinter er store og velrenommerte varebiler som det går mange av i Oslo allerede. De to Bellona har overtatt ble bygget om til hydrogendrift av det amerikanske selskapet Hydrogen Components Inc. (HCI).
Tekniske spesifikasjoner
Bilene ble tidligere benyttet i et hydrogenprosjekt i Tyskland (WEIT), og er meget velholdte 1999-modeller. De er blant de ytterst få hydrogenbilene i Europa som ikke eies og brukes av bilfabrikkene.
Suksess i Tyskland
Det tyske prosjektet foregikk i Hamburg fra 1998 og fram til i dag. Partnerne i dette prosjektet var blant annet energiselskapet HEW og transportselskapet Hermes. Totalt benyttet man seks spesialombygde hydrogen-Sprintere i Hamburg. Bilene var i drift i 2 år før man fikk levert en tilsvarende bil med brenselceller fra Mercedes.
WEIT-prosjektet regnes som en suksess, og bilene har gått bra, men ikke uten tekniske problemer. En del av disse problemene er imidlertid løst. Dersom det oppstår nye problemer som ikke kan løses av norsk personell, vil vi få hjelp av HCI i USA. I bilene er det montert webkamera og modem slik HCI kan fjerndirigere reparasjoner over Internett. WEIT har vært svært godt fornøyd med denne hjelpen.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...