–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. juli, 2001
Skrevet av: Cato Buch
Nyheter
Torsdag 5. juli klokken 1830 ble vakthavende offiser på Sjøoperasjonssenteret ved Forsvarskommando Nord-Norge via radar oppmerksom på et fartøy som lå stille i nærheten av det farlige området. Det ble umiddelbart reagert på dette og KV Tromsø rykket ut. Den russiske oljetankeren Kaliningrad med 17500 tonn råolje om bord drev uten motorkraft mot undervannsskjærene Gjesbåane. Kystvaktfartøyet var framme etter en halvtime og opprettet kontakt med oljetankeren.
Kapteinen opplyste at han kun sjekket motoren, og begynte å gå for egen maskin før KV Tromsø kom helt inntil. Da lå tankeren kun 0,4 nautiske mil fra flere farlige undervannsskjær like nord for Fugløykalven i Troms. Nå viser det seg at Kaliningrad hadde unøyaktig posisjonering og oppga egne posisjoner som avvikte i vesentlig grad fra det som var hennes reelle posisjon.
Oljetankeren Kaliningrad ble eskortert av Kystvakten på ferden videre sørover. Fartøyet ble beordret til å seile minst ti nautiske mil av kysten. Kaliningrad er 155 meter lang, 24,5 meter bred, har et dyptgående på 9.8 meter, et deplasement på nærmere 22000 tonn og ble bygget i 2000. Fartøyet eies av rederiet Lucoil Artic Tankers i Murmansk.
Konsekvensene ville vært store dersom det hadde skjedd en grunnstøting, og med 17500 tonn råolje ville dette fått store miljøkonsekvenser, særlig ved pålandsvind.
En ulykke ville forurenset store deler av kystlinjen i Troms fylke, sier kommandørkaptein Arne-Morten Grønningsæter ved Forsvarskommando Nord-Norges hovedkvarter på Reitan utenfor Bodø.
Andre gang Kaliningrad har problemer Må ha meldeplikt
– Begge episodene viser at Kaliningrad har ustabilt maskineri. Dette er meget betenkelig med tanke på den frakten fartøyet går i, understreker Grønningsæter.
– Denne episoden viser igjen at også fartøyer med miljøfarlig last kan seile langs kysten uten å bli identifisert. Dette understreker sterkt behovet for at Norge innfører en meldeplikt for denne type transporter.
I februar i år var en annen russisk oljetanker på ville veier. På tross av at værmeldingen varslet storm valgte kapteinen ombord på den russiske oljetankeren Volgograd å gå nært inntil land da han passerte Finnmarkskysten i februar. Oljetankeren, som er på 15 000 tonn og 144 meter lang, var på vei fra oljefeltene i Petsjorahavet til St. Petersburg. Da Forsvaret oppdaget oljetankeren var den bare 4-5 nautiske mil fra land, nordøst av Sørøya.
Pressetalsmann, Jon Espen Lien, ved Forsvarskommando Nord-Norge sa da til NRK-Finnmark at det er urovekkende at norske myndigheter ikke blir varslet om slike transporter. Det var en ren tilfeldighet som gjorde at Forsvaret oppdaget oljetankeren fra Russland.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...