–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. juli, 2002
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Det er nå over 6 uker siden den islandske fabrikktråleren «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte og sank ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten. Hva som skal gjøres med skip og last er ennå ikke avklart.
Krever handling
Blir det ikke fortgang i oppryddingstiltakene til det ansvarlige rederiet etter havaristen «Gudrun Gisladottir» må Statens forurensningstilsyn ta skjeen i egen hånd. Legges ikke konkrete planer frem innen rimelig tid får SFT selv iverksette tiltak krever Bellona. Kostnadene må da dekkes inn i form av krav til det islandske rederiet Fæsti HF etter fullført opprydding.
Diesel, smøreolje og fisk
Det islandske fabrikkskipet «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten tirsdag 18. juni. Fartøyet gikk ned dagen etter og ligger på ca 40 meters dyp. Den 71 meter lange frysetråleren har 367 tonn dieselolje og ca. 10 tonn smøreolje og hydraulikkolje ombord, i tillegg til rundt 900 tonn frosset sildefilet. Lasten og dieselen utgjør et potensielt miljøproblem.
Statens forurensningstilsyn sier at skipet utgjør en forurensningsfare om det blir liggende. Samtidig slår det islandske forsikringsselskapet Tryggingarmistöin fast at de ikke vil heve vraket av tråleren. Administrerende direktør i selskapet mener i følge avisa Nordland at det ikke er finansielt mulig å heve båten.
Frist til i morgen
Statens forurensningstilsyn var ikke fornøyd med tiltakene rederiet presenterte 8. juli i år. Forurensningstilsynet sendte derfor brev med krav til rederiet om ytterligere undersøkelser. Følgende momenter skal være utredet:
Fæsti HF fikk frist til å gjennomføre disse undersøkelsene innen 25. juli. I etterkant fikk rederiet utsettelse til 1. august med å presentere resultatene.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...