
Avslører myter om den nordlige sjørute
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. juli, 2002
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Det er nå over 6 uker siden den islandske fabrikktråleren «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte og sank ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten. Hva som skal gjøres med skip og last er ennå ikke avklart.
Krever handling
Blir det ikke fortgang i oppryddingstiltakene til det ansvarlige rederiet etter havaristen «Gudrun Gisladottir» må Statens forurensningstilsyn ta skjeen i egen hånd. Legges ikke konkrete planer frem innen rimelig tid får SFT selv iverksette tiltak krever Bellona. Kostnadene må da dekkes inn i form av krav til det islandske rederiet Fæsti HF etter fullført opprydding.
Diesel, smøreolje og fisk
Det islandske fabrikkskipet «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten tirsdag 18. juni. Fartøyet gikk ned dagen etter og ligger på ca 40 meters dyp. Den 71 meter lange frysetråleren har 367 tonn dieselolje og ca. 10 tonn smøreolje og hydraulikkolje ombord, i tillegg til rundt 900 tonn frosset sildefilet. Lasten og dieselen utgjør et potensielt miljøproblem.
Statens forurensningstilsyn sier at skipet utgjør en forurensningsfare om det blir liggende. Samtidig slår det islandske forsikringsselskapet Tryggingarmistöin fast at de ikke vil heve vraket av tråleren. Administrerende direktør i selskapet mener i følge avisa Nordland at det ikke er finansielt mulig å heve båten.
Frist til i morgen
Statens forurensningstilsyn var ikke fornøyd med tiltakene rederiet presenterte 8. juli i år. Forurensningstilsynet sendte derfor brev med krav til rederiet om ytterligere undersøkelser. Følgende momenter skal være utredet:
Fæsti HF fikk frist til å gjennomføre disse undersøkelsene innen 25. juli. I etterkant fikk rederiet utsettelse til 1. august med å presentere resultatene.
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...
– Russland er fortsatt verdens største eksportør av atomkraftverk. Det er et stort problem at vestlige land fortsatt kjøper russisk uran og kjernefys...
– CO2 er en forurensning som det er for billig å slippe ut, sa Bellonas seniorrådgiver Cathrine Ringstad under WCCUS-konferansen i Bergen. World C...