Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. september, 1999
Skrevet av: Erik Sauar
Nyheter
Etter sterkt påtrykk fra Miljøstiftelsen Bellona og Norsk Bioenergiforening har Finansdepartementet nå skiftet mening, og gitt fullt avgiftsfritak for bruk av biodiesel til veitransport.
Biodiesel er et drivstoff som lages fra bi- og avfallsprodukter fra jordbruket, og det derfor er en fornybar drivstoffkilde uten netto utslipp av klimagasser. Kjøring med biodiesel gir også 20-40 % lavere utslipp av partikler og hydrokarboner.
Avgiftsfritaket fører til at det nå kan bli aktuelt å blande inn noe biodiesel i den vanlige dieselen. En slik mulighet gir den store fordelen at man slipper å bygge opp egne, dyre pumpestasjoner for biodiesel. Det var i praksis kostnaden ved nye pumpestasjoner som var bøygen for en større satsing i Norge.
Hadeland Bioolje produserer i dag noe biodiesel på Hadeland, og importerer resten av det de selger fra Tyskland. Dersom alt går slik de håper, vil Norsk Hydro og Hadeland Bioolje sammen bygge Norges første biodiesel-raffineri i nær framtid.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...