Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. mai, 2002
Skrevet av: Cato Buch
Nyheter
Det er rystende at regjeringen vil gi Statoil «distriktsstøtte» av den dimensjonen Snøhvitutbyggingen representerer, mens ny fornybare prosjekter i samme område får avslag. Dette er en klar fordelsbehandling av Statoil og LNG fremfor ny fornybar energi som tidevannsprosjektet representerer. I stedet for å støtte fremtidens teknologi som kan posisjonere Hammerfest og Finnmark som fremtidens teknologiutviklere støtter regjeringen et kapitalintensivt prosjekt ledet av et av Norges rikeste selskaper.
Vil heller ha olje- og gassutbygging enn ny fornybar energi
Regjeringen Bondevik II viser ved avslaget til Hammerfest Strøm, og ved det presset de har ført overfor ESA for å gi Statoil distriktsstøtte at de heller vil gi store støttebeløp til gassutvinning i det sårbare Barentshavet enn støtte slik at arbeidet med tidevannsprosjektet i Hammerfest kan føre til mange arbeidsplasser og gjøre Hammerfest til verdensledende på tidekraftsteknologi.
Tidevannet
Overalt langs kystene er det regelmessig veksling i vannstanden. Den laveste kalles fjære og den høyste flo eller høyvann. Dette er leksikonbeskrivelsen av tidevannsfenomenet. Tidsrommet mellom flo og fjære er ca 12 timer og 25 minutter eller et halvt månedøgn. Forskjellen i vannstand mellom flo og fjære avhenger av hvor du befinner deg. Ved øyer i åpent hav er tidevannsvekslingen ubetydelig. Ved fastlandskystene er den meget forskjellig både med hensyn til tid og størrelse. Det er bl.a. kystens og farevannenes topografi som bestemmer dette. Forskjellen kan være opptil 20 m som den er ved springflo ved Nova Scotia
I følge Hammerfest Strøm er det internasjonale potensiale for tidevannskraft rundt 450 terrawattimer. Dette er et nøkternt beregnet potensiale for elektrisk kraft som kan produseres fra forskjellen på flo og fjære i verdens havstrømmer. I tillegg kommer et stort og ikke beregnet potensial i elvestrømmer.
Svaret fra Nærings- og handelsdepartementet lyder slik:
Tidekraftprosjektet i Hammerfest
Vi viser til brev av 17. April 2002 der det bes om støtte til Tidekraftprosjektet i Hammerfest.Generelt er Nærings- og handelsdepartementet positivt innstilt til nyskapningsprosjekt av denne typen. Våre midler til næringsutvikling og nyskapning er imidlertid i all hovedsak kanalisert gjennom Norges forskningsråd og Statens nærings- og distriktsutviklingsfond. Ut over dette har departementet svært begrensede frie midler.
Nærings- og handelsdepartementet finner under henvisning til dette ikke å kunne støtte prosjektet.
Med hilsen
Arnt-Egil Ursin (e.f.)
Avdelingsdirektør
Karl G. Johannesen
førstekonsulent
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...