Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. desember, 2001
Skrevet av: Thomas Nilsen
Nyheter
Aldri har det tatt lengre tid å bygge en atomubåt. Russlands nye ubåtstolthet er Gepard, en Akula-klasse angrepsubåt. Byggingen av Gepard startet i 1991. Først i dag ble ubåten formelt overlevert fra marineverftet Sevmash i Severodvinsk til Nordflåten. Nordflåtens øverstkommanderende, Admiral Vyacheslav Popov, deltok ikke i den høytidelige sermonien i Severodvinsk. Han ble sparket på lørdag. Det samme ble sjefen for ubåtflåten, Vise-Admiral Oleg Burtsev.
President Vladimir Putin sparket de to bare få timer etter at den offisielle rapporten om ulykken med atomubåten Kursk ble lagt på presidentens bord. Den russiske marinen benekter imidlertid at det er noen sammenheng mellom at de to øverste ansvarlige for den fatale flåteøvelsen i august i fjor nå blir sparket, og ulykken med atomubåten Kursk hvor 118 personer omkom.
Den øverste kommandøren for den russiske marinen, Vladimir Kurojedov, deltok derimot på dagens sermoni i Severodvinsk. Han fremhevet overfor russiske medier i dag at atomubåten Gepard er den mest moderne ubåten den russiske marinen noen gang har fått.
Men Gepard er ikke helt ny. Arbeidet med ubåten startet i 1991. Ubåten skulle etter planen tas i bruk i 1995. Slik ble det ikke. Først i 1999 ble ubåten sjøsatt, og i de siste to årene har Gepard vært under uttesting i Hvitesjøen og i Barentshavet.
Russland har fra før 13 atomubåter av Akula-klassen, hvorav seks er i drift i Nordflåten med base i Gadzhievo. En til Akula-klasse ubåt er under bygging i Severodvinsk. Denne har fått navnet Kuguar og skal (etter planen) tas i bruk av Nordflåten en gang til neste år.
Gepard har en atomreaktor som er av 3. generasjon. Dette er en litt modifisert modell av reaktorene som var ombord i atomubåten Kursk som sank i Barentshavet 12. august 2000.
Gepard har et mannskap på 73. Den er 112 meter lang og veier 8500 tonn.
Nordflåten har nå 37 atomdrevne ubåter i drift. Nesten tre ganger så mange atomubåter er tatt ut av drift og venter på opphugging.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...